Dorthe og døtrene designer årets Rosa sløyfe

Dorthe, Maria og Marthe Skappel har designet en pin som oser av selvtillit til Rosa sløyfe-aksjonen 2020.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

– Vi er en ganske ujålete gjeng jenter i vår familie, men når vi først pynter oss, går vi «all in», forteller Dorthe Skappel.

– Da vi fikk det ærefulle oppdraget om å lage årets Rosa sløyfe, fant vi ut at vi ville lage noe som kan brukes til både hverdag og fest og som oser av selvtillit. For det er nettopp det kvinner skal kjenne: En stolthet over den kroppen de har – uansett skavanker og ujevnheter.

Kreft i familien

Hver oktober kan nordmenn vise sin solidaritet med brystkreftrammede og støtte brystkreftforskning ved å bære en rosa sløyfe. Designere som Kari Traa, Magne Furuholmen og Camilla Pihl er noen av dem som tidligere har laget sløyfen. I år gikk oppdraget til de tre damene bak Skappelstrikk.

– Vi ble helt euforiske da vi ble spurt. Ingen av oss var i tvil om at dette var noe vi ville gjøre, forteller Skappel.

Vi ville lage noe som kan brukes til både hverdag og fest og som oser av selvtillit.

Dorthe Skappel

– Vi har ikke hatt brystkreft i familien vår, men både mormoren og oldemoren min hadde underlivskreft. Å bære en rose sløyfe er en fin måte å vise støtte til kreftsaken på. Vi trenger mer forskning. Om ikke vi klarer å utslette kreft, kan vi i hvert fall minimere den, sier Skappel.

Spennende samarbeid

De tre damene satte seg ned og begynte å tegne og leke med blomster, farger, fjær, sløyfer og tidligere rosa sløyfer. De bestemte seg raskt for å lage både en stor og en liten brosje.

– Vi kvinner har en sterk urkraft, og den kraften ville vi få fram i sløyfen. Det har vært kjempemorsomt å samarbeide med Marthe og Maria. Som godt voksen er det ekstra fint å skape noe med de som er yngre og kanskje litt modigere enn meg. De har nye tanker og ideer, og så kan jeg komme med gammel erfaring og visdom, sier Skappel og ler.