Klar til å gi svar

Kreftforeningen har styrket rådgivningstjenesten kraftig, for å gi svar til alle som nå har spørsmål om korona og kreft. – Så ikke nøl med å kontakte oss, oppfordrer Else Støring.

Snakk med oss om kreft

Mandag–fredag: 09.00–15.45

radgivning@kreftforeningen.no21 49 49 21 Chat med ossOm rådgivningstjenesten

– Pasienter og pårørende er i en dobbel krise. De forholder seg allerede til en sykdom som for mange er livstruende, og så kommer det enda en trussel som i verste fall kan ta livet av folk. Klart de er redde! Men vi er vant til å snakke med mennesker krise, og jeg opplever at de lar seg berolige av svarene våre, at vi virkelig gjør en forskjell nå, sier den meget erfarne kreftsykepleieren.

Mange tar nå kontakt med Kreftforeningen med henvendelser med korona og kreft. Flere er nå også bekymret for at behandlingen eller kontrollen de var innkalt til, avlyses eller utsettes.

– Det oppleves som tøft og skaper mye redsel. Mange sitter og googler og finner useriøs informasjon som gjør dem enda mer bekymret. Vi forsikrer dem om at utsettelsene er innenfor det medisinsk forsvarlige. At en tre måneders-kontroll må vente en måned eller to, utgjør ingen risiko. Hvis de heller ikke da har fått en ny avtale, må de ringe legen og mase. I mellomtiden er det lurere å gå en tur og tenke på noe annet, sier Støring.

Hjemmekontor

Som alle Kreftforeningens rådgivere, blant dem spesialsykepleiere, sosionomer og jurister, jobber Støring nå hjemmefra. Det ville hun gjort uansett; hun er i karantene etter en avbrutt ferie på Kanariøyene. Alle henvendelser, på telefon, mail og chat, besvares derfor fra stuebordet i leiligheten på Fornebu. Det går helt fint, forsikrer hun. I hvert fall etter at naboen skjønte at dette ikke var den optimale tiden for et støyende oppussingsprosjekt.

Det spørsmålet de aller fleste som kontakter rådgiverne vil ha svar på, er om de selv eller deres nærmeste befinner seg i risikosonen.

– For kreftpasienter er jo det generelle svaret «ja», og det ligger mye informasjon ute på våre nettsider. Men vi behandler samtidig alle individuelt, kartlegger situasjonen de er i, og er i tett kontakt med helsemyndighetene og kreftleger for å være trygge på at vi er ordentlig samkjørte.

– Til rørleggeren som var ferdigbehandlet for tre år siden, ikke har hatt noen problemer siden og er i full jobb, sa jeg for eksempel at han ikke er i risikosonen. Hun som sitter med mannen sin som nettopp er stamcelletransplantert og lurer på om hun bør gå på jobb, anbefalte jeg derimot å kontakte legen. Det vi alltid kan gjøre, er å gi pasienter og pårørende noen råd om hva de bør spørre legen om, sier Støring.

Selv om det er unntakstilstand, har Støring opplevd travlere dager enn dette.

– Som da Kreftregisteret ikke hadde innhentet informert samtykke til å beholde celleprøver, og derfor måtte sende ut brev til 34 000 kvinner. Da snakket jeg med 130 personer før jeg mistet oversikten. Men vi kom oss gjennom da, og det kommer vi til å gjøre nå også. Jeg håper virkelig at flest mulig tar kontakt med oss.

Snakk med oss

Vi har styrket rådgivningstjenesten og svarer på alle spørsmål om kreft, også om korona og kreft. Det er gratis, og vi hjelper både voksne og barn.

Hjelp oss med å hjelpe flere

Nå er innsatsen fra frivillig sektor avgjørende. Kreftforeningen bidrar med hjelpetilbud der det offentlige ikke strekker til. Støtt oss i dugnadsarbeidet.

Har du tips til hva vi bør ta tak i? Send til innspill@kreftforeningen.no.

Var dette nyttig?