Kreftsyke Jarle måtte utsette cellegiftbehandlingen

Jarle Gogstad har fått beskjeden som mange kreftpasienter frykter i disse dager: «Du må utsette ditt planlagte behandlingsforløp». Han er skuffet, men har samtidig forståelse for beslutningen.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

Kreftleger må ta en rekke vanskelige, men viktige avgjørelser om dagen. Årsaken er at noen kreftpasienter utsettes for økt risiko for koronasmitte ved å få kreftbehandling, fordi immunforsvaret svekkes.

– Dette er helt klart et dilemma. Vi blir kontaktet av pasienter som er fortvilet over at de får utsatt kreftbehandlingen sin, og jeg har stor forståelse for redselen og skuffelsen de opplever. Samtidig er det uhyre viktig å beskytte de pasientgruppene som trenger det mest, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

Jarle Gogstad (46) har lungekreft med spredning. Cellegiftkuren som var planlagt, ble satt på vent.

– Jeg fikk meg en skikkelig nedtur, jeg skal ikke legge skjul på det. Jeg hadde håpet på å bli ferdig med cellegiften før sommeren, men slik blir det kanskje ikke nå, sier Gogstad som nå tilbringer dagene innendørs for å unngå koronasmitte.

Jarle (46) hadde håpet på å bli ferdig med cellegiften før sommeren. Slik blir det ikke. Cellegiftkuren er utsatt på ubestemt tid på grunn av koronaviruset.

– Det er selvsagt utrolig kjedelig, men sykehuset gjør det for å skåne meg mot eventuell koronasmitte. Som kreftpasient er jeg i risikogruppen, og det kan rett og slett være farligere for meg å få korona enn å avvente med behandling. Jeg har et fantastisk legeteam og jeg er ikke i tvil om at de ønsker det beste for meg, sier Gogstad.

Kreftforeningen er i tett dialog med helsemyndighetene og sykehusene, og har inntrykk av at det foretas gode faglige vurderinger.

– Vi opplever at det tas kloke avgjørelser. At kreftbehandling utsettes noen uker er ikke krise, men dette kan bli vanskelig hvis situasjonen drar ut i tid. Foreløpig har vi ikke fått meldinger om utsatt behandling som påvirker prognosen til enkeltpasienter, forteller Ross.

Følg rådene

I forrige uke publiserte Gogstad et innlegg på Facebook (facebook.com) som har skapt stort engasjement:

– I disse dager mener jeg at det er viktig å sette ting i perspektiv. Tenk på alle de tusen, meg selv inkludert, som er i risikogruppen. Vi kan bli enda sykere og risikerer å dø hvis vi blir smittet av korona. Nå må vi ta hensyn og følge rådene fra myndighetene, er hans klare oppfordring.

Kreftpasienter tar kontakt

Etter at Gogstad publiserte innlegget på Facebook, har han blitt kontaktet av et titalls kreftpasienter som frykter å få behandlingen sin utsatt. Han bruker flere timer daglig på å svare på henvendelser som kommer via Messenger og SMS.

– Det er ingen tvil om at dette bekymrer mange, og det skjønner jeg godt. Jeg vil oppfordre alle som har spørsmål og videre behandlingsforløp til å kontakte sykehuset for mer informasjon, sier Gogstad.

Selv om det er forståelig at noen kreftbehandlinger nå settes på vent, mener Gogstad det er viktig at pasientene får en god begrunnelse på hvorfor.

– Jeg føler meg trygg på at de avgjørelsene som sykehuset tar for meg, er de riktige. Og slik bør det være for alle, sier han.

Like etter at denne artikkelen ble publisert, fikk Jarle heldigvis ny time til cellegiftbehandling.

Kontakt oss om din situasjon

Kreftforeningen blir i disse dager kontaktet av mange kreftpasienter og pårørende, og har hørt historier om at noen pasienter har fått avlyst time via SMS. Det er for dårlig.

– Sykehusene er nødt til å gi god informasjon slik at engstelige pasienter forstår hva som skjer. Vi hjelper gjerne til med informasjon – bare ring Kreftforeningen, sier generalsekretæren.

Kreftforeningen får også høre fra pasienter at de er redde for å bli smittet av korona ved å møte opp til behandling eller kontroller. Ross mener at de som fortsatt blir innkalt, må møte opp til timen.

– Vi har sett at en del pasienter ikke møter opp i redsel for smitte. Det er ikke bra. Alle avgjørelser tas til det beste for pasientene og vi må stole på den faglige vurderingen. Får du innkalling, så er det tatt en beslutning om at du skal følges opp og at du trenger det.

Rådgiver Terje med headset sitter foran en pc

Snakk med oss om kreft

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, uansett hvilken situasjon du er i.

Hjelp oss med å hjelpe flere

Nå er innsatsen fra frivillig sektor avgjørende. Kreftforeningen bidrar med hjelpetilbud der det offentlige ikke strekker til. Støtt oss i dugnadsarbeidet.

Har du tips til hva vi bør ta tak i? Send til post@kreftforeningen.no.