Lyser opp hverdagen til kreftrammede barn

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

Da koronaviruset kom til landet, snudde Kreftforeningen seg raskt for å være der for barn og unge med kreft i familien.

en kvinne som har flammer ene handa
Fysiker og NRK-programleder Selda Ekiz er en av mange kjente personer som har fått være med på Kreftforeningens digitale heltemøter for barn og unge. Foto: Torleif Kvinnesland

Hva gjør du når du ser at barn og unge trenger deg mer enn noen gang, men du må stenge alle sosiale møteplasser på grunn av en pandemi?

For den nye generalsekretæren i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, var det vondt å ikke kunne hjelpe dem som trenger det mest.

Hverdagen er tøff når du er liten og lever med kreft i familien, og de pårørende har det ekstra tøft nå i koronatid. Barn som går på skolen, kan være redde for å gjøre den de er glad i, mer syk.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen

Digitale heltemøter

Vanligvis arrangerer Kreftforeningen Treffpunkt, et fysisk tilbud hvor barn og ungdom som har kreft nært innpå seg, kan komme sammen og gjøre ulike aktiviteter. Da dette tilbudet ble stengt i vår, kom de opp med et helt nytt konsept: Digitale heltemøter.

Ideen var å invitere kreftrammede barn og unge over hele landet med på et eksklusivt møte med kjente mennesker de er nysgjerrige på.

En av kjendisene som raskt takket ja, var fysiker og NRK-programleder Selda Ekiz. Hun gjorde flere fysikkeksperiment for de forventningsfulle barna fra datamaskinen sin hjemme i stuen.

Det var rørende å se hvor mange som hadde tatt seg tid til å se på eksperimentene mine. Når jeg har det kjipt i livet, hjelper det å kunne få et friminutt. Sorgen trenger ikke å gjennomsyre alt. Da er det fint å få lov til å være en slags motvekt for andre til alt det kjipe.

Selda EKIZ, FYSIKER OG NRK-PROGRAMLEDER

– Pusterom og hverdagsglede

Flere enn 34 000 barn og unge lever med kreft i familien. Hvert år opplever rundt 700 å miste en forelder.

– Dette er et høyt antall, men likevel føler mange seg veldig alene. Med våre heltemøter vil vi skape hverdagsglede og et pusterom for disse barna og ungdommene, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Heltemøtene er laget med støtte fra Gjensidigstiftelsen og Stiftelsen Dam. Det kommer flere utover vinteren.

Støtt vårt arbeid

Jo flere vi er, jo mer kan vi få til. Takket være våre medlemmer og givere kan vi stadig vinne nye seire i arbeidet for alle som rammes av kreft. Sammen skaper vi håp og resultater.