Silje (28) fronter ny kampanje mot hudkreft

Over 2200 nordmenn får føflekkreft hvert år. Mange av tilfellene kan unngås.

Norge ligger på verdenstoppen i føflekkreft, også kjent som melanom. Den viktigste årsaken til føflekkreft er overdreven soling, særlig solforbrenning. Bruk av solarium øker også faren for føflekkreft.

– Vi kan alle gjøre noe for å redusere risikoen for å få føflekkreft. De fleste tilfellene er et resultat av mye utesol. Å ha gode solvaner er det viktigste, men det enkleste du kan gjøre er å ikke bruke solarium, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Jo tidligere man starter å bruke solarium, desto mer øker risikoen for å få føflekkreft. En EU-rapport slår fast at solarium forårsaker en vesentlig andel tilfeller av føflekkreft blant de under 30 år.

– Det finnes ingen kjent nedre grense for hva som er trygg solariebruk. Det betyr at du ikke kan ta litt solarium og tenke at det er trygt. Derfor bør solarium velges helt bort, sier Ryel.

Silje fikk føflekkreft

28 år gamle Silje Axelsen fra Kristiansand fikk føflekkreft da hun var 26 år. Silje var både glad i å være i solen og tok solarium – spesielt før ferieturer. Hun brukte solkrem på badeferier, men helst med lav faktor.

Jeg var som jenter flest, altfor opptatt av å være brun. Jeg var ikke godt nok opplyst og tenkte aldri på konsekvensene av overdreven soling – før det var for sent.

Silje, som fikk føflekkreft da hun var 26 år

I Norge er det unge jenter og gutter som tar mest solarium. Vi har snakket med flere av dem hvorfor de tar solarium, og tilbakemeldingene er ofte at de føler et press for å være solbrun.

#Bareblid

Nå er 28-åringen frisk fra kreftsykdommen og vil bruke stemmen sin for at ikke andre skal havne i samme situasjon. Derfor fronter hun nå en ny sosiale medier-kampanje kalt #bareblid, som lanseres på Hudkreftdagen 22. mai.

Jeg unner ingen å gjennomgå den smerten og dødsangsten denne kreftformen påførte meg. Jeg vil heller være bleik og frisk, enn solbrun og syk.

Silje Axelsen, frontfigur for #bareblid

Jeg håper min historie kan inspirere andre til å forstå at de er fine som de er og ikke trenger å ta solarium

– Vi er veldig glade for at Silje nå engasjerer seg for dette temaet. Hun når ut til en ung målgruppe som blir eksponert for et enormt skjønnhetspress, samt markedsføring av solarium, sier Ryel.

Hudkreftdagen er et samarbeid mellom HudlegeforeningenMelanomforeningen og oss.

– Det er ikke alle kreftformer som kan forebygges, men det kan hudkreft. Det handler rett og slett om å begrense tiden man er i sterk sol og å styre unna solarier. Det er paradoksalt at dette er den kreftformen som øker aller mest her til lands, når vi vet hva som må til for å redusere risikoen, sier Kari Anne Fevang, leder i Melanomforeningen.

Var dette nyttig?