I desember 2016 kom avgjørelsen om at alle tobakksprodukter skal få standardisert innpakning, med samme farge og skrifttype. Siden den gang har røyk- og snuspakker gradvis skiftet utseende. Men 1. juli ble tobakksindustriens overgangsperiode avsluttet. Nå er det kun tillatt å selge tobakkspakker i standardisert innpakning.

– Dette er en viktig milepæl som vi har grunn til å feire! Ingen skal være i tvil om at dette tiltaket kommer til å ha stor betydning for folkehelsen, sier vår generalsekretær Anne Lise Ryel.

– Mange land har gjort dette før oss. Frankrike innførte reklamefrie tobakkspakker i fjor, og en fersk rapport viser at de har opplevd ekstraordinær nedgang i andelen røykere. Det redder liv, sier hun.

De nye tobakkspakningene skal ha samme farge og skrifttype.

Barn og unge skjermes

Allerede på 70-tallet innførte Norge, som første land i verden, forbud mot tobakksreklame. Det gjorde lenge snus- og røykpakkene til den eneste gjenværende reklameflaten for tobakksindustrien.

– Derfor har vi gjennom mange år sett stadig mer kreative snus- og røykpakker. Rosa og lysegrønne snusbokser med lakrissmak og tegninger ble ikke designet for å hjelpe voksne menn til å slutte å røyke. De rettet seg mot ungdom som var opptatt av at pakken så stilig ut og hva merkevalget sa om deres identitet. Det var effektiv rekruttering av nye tobakksbrukere. Men nå er det slutt, sier Ryel.

Australia var først ute med nøytrale pakker allerede i 2012. De har også sett nedgang i andelen røykere og får bekreftet at pakningene oppfattes som mindre attraktive av barn og unge.

– Dette er jo hovedmålet med tiltaket, å forhindre at barn og ungdommer begynner med røyk og snus. Å skjerme dem er et viktig skritt for å nå vårt langsiktige mål om å bli et tobakksfritt samfunn, avslutter Anne Lise Ryel.