Etter flere år hvor stadig færre unge møtte opp til celleprøve, er trenden nå definitivt snudd. Etter to år (2015 og 2016) med Thea Steen, Det Nye og Kreftforeningens #sjekkdeg-kampanje har 10 800 flere unge mellom 25-29 år nå tatt celleprøve. Bare i fjor tok 5645 flere unge prøven, viser nye tall fra Kreftregisteret.

- Det betyr at oppmøteprosenten for unge kvinner har økt fra 56 prosent i 2014, til 62 prosent i 2016. Men det er ikke bare flere unge som nå sjekker seg. Kampanjen har hatt større ringvirkninger. De ferske tallene viser at oppmøtet til celleprøve øker i alle aldersgrupper som deltar i Livmorhalsprogrammet. I 2015 og 2016 er det totalt 34 109 flere kvinner som har tatt celleprøve, sier Ameli Trope, leder av Livmorhalsprogrammet.

I dag får alle kvinner fra 25-69 år brev fra Kreftregisteret hvert tredje år, med beskjed om å kontakte lege for å ta celleprøve. At flere nå gjør nettopp det, vil redde flere liv påpeker generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

- Hvert år får over 300 kvinner livmorhalskreft. 70 dør av sykdommen. Ved å ta en celleprøve vil legene kunne oppdage og behandle celleforandringer før det utvikler seg til kreft, sier Ryel.

Ameli Tropé understreker at økningen er helt unik i Livmorhalsprogrammets historie.

- Dette er fantastiske tall. Vi er ekstremt fornøyd med de gode tallene for de unge, og så er det i tillegg svært gledelig å se at det også har vært en økning i eldre aldersgrupper. Men på tross av de gode tallene kan vi ikke hvile på laurbærene. Fremdeles er det en av tre som ikke sjekker seg, så vi fortsette å jobbe for å nå disse, sier Ameli Tropé.

Generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen gir avdøde Thea Steen mye av æren for de gode tallene:

- Uten Theas engasjement, kontakter og viljen til å dele sin sterke historie hadde vi ikke oppnådd disse resultatene. Sammen har vi lykkes i å forhindre at flere jenter kommer i samme situasjon som Thea, sier Ryel.

I kveld, onsdag 29. mars kl 21.40 sendes dokumentaren Thea - to somre, en vinter på TV2. Dokumentaren tar oss inn i Thea Steens hverdag hvor hun filmer seg selv fra 2015, når drømmen om å bli frilandsjournalist i New York er blitt til virkelighet. Midt i drømmen blir Thea diagnostisert med livmorhalskreft og livet blir snudd på hodet. Se et utdrag fra dokumentaren her.

For mer informasjon kontakt:
Andreas Bjørnstad. Tlf: 928 53 937. E-post: andreas.bjornstad@kreftforeningen.no