– Føflekkreft kan i stor grad forebygges. Vi kan unngå å bli solbrente og være mindre i intens sol. Samtidig er det viktig å oppdage føflekkreft tidlig, for da er sjansen for å bli frisk større, sier vår generalsekretær, Anne Lise Ryel.

Hvis føflekkreft oppdages tidlig, kan det redde liv. Med en ny nett-test vil vi gjøre det enklere å huske faresignaler, slik at flere kan oppdage føflekkreft tidlig. I huskeregelen SAFE står hver bokstav for et av faresignalene for føflekkreft: Er føflekken blitt Større, Asymmetrisk, Flerfarget og Endret?

SAFE er også blitt til digital test. Ta testen her.

Ønsker tiltaket velkommen

– Altfor mange nordmenn kommer sent til lege med symptomer på føflekkreft. Mange vet ikke hva de skal se etter, det er derfor bra med en slik enkel huskeregel for hva de skal følge med på, mener Oddbjørn Straume, overlege ved Haukeland universitetssjukehus og leder av Norsk Melanomgruppe.

– Norge er ikke bare blant de land i verden som har høyest forekomst av føflekkreft, vi ligger også helt på topp i Europa når det gjelder dødelighet, legger Straume til.

Pass på skulder og nese

Hver tredje nordmann blir solbrent på ferie, enten det er i Norge eller i utlandet. Rekordmange nordmenn får nå føflekkreft, og økningen har sammenheng med solingsvanene våre. Nordmenn er mye utendørs, og vi reiser ofte til Syden hvor sola er sterk.

– Kos deg i sola, men unngå å bli solbrent. Huden glemmer ikke solskader, de samles opp og kan med tiden føre til føflekkreft, sier forsker Terje Christensen i Strålevernet.

Her er soltipsene du bør følge:

• Ta pauser fra sola, ikke bli solbrent
  • Bruk klær og noe på hodet
  • Bruk minst solfaktor 15 i Norge, mer i solrike land. Smør deg før du går ut
  • Solbriller beskytter øynene