Den siste tiden har VGs artikkelserie «Mirakelpredikantene» skapt stor oppmerksomhet. Sakene forteller om flere religiøse aktører som hevder at de kan kurere kreft gjennom ulike bønnetjenester. Avsløringene har ført til at Helseminister Bent Høie varsler full gjennomgang av dagens lovverk.

- Kreftforeningen har full forståelse og respekt for at tro er viktig for mange mennesker, og at religion kan være en støtte for kreftsyke pasienter. Vi har også forståelse for at noen kreftsyke ønsker å undersøke alternative behandlingsformer. Samtidig ønsker vi å advare mot å velge bort skolemedisinen, sier Ryel.

Spør oss om råd

Det finnes en mengde tilbud om alternativ behandling, og det kan være vanskelig å orientere seg. På våre nettsider har vi samlet noen generelle råd og spørsmål det kan være viktig å tenke gjennom.

- Kreft er blitt den største folkesykdommen. Derfor er alle på en eller annen måte berørt. Kreftpasienter er ofte i en svært sårbar situasjon. Noen er kyniske nok til å utnytte dette, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Du kan alltid ta kontakt med oss i Kreftforeningen hvis du trenger hjelp eller svar på spørsmål. Vi har spesialsykepleiere, jurister og sosionomer med lang erfaring som kan svare deg.

Ring Kreftlinjen: 800 57 338 (Man-fre, 09-15)

E-post: post@kreftforeningen.no

Chat: https://chat.kreftforeningen.no/