Børresen-Dale, som er kreftforsker ved Oslo universitetssykehus og professor emerita ved Universitetet i Oslo, har arbeidet med medisinsk forskning, med spesiell fokus på forskning innen brystkreft, i hele sitt yrkesliv.

– Hun er en internasjonal stjerne innen kreftforskningen. Arbeidet hennes har vært til nytte for oss alle, sa Bjørn Erikstein, administrerende direktør ved OUS under utnevnelsen på Radiumhospitalet.

Et forbilde

– For meg, for mange, mange kvinner, for Kreftforeningen, Brystkreftforeningen og for Rosa sløyfe står du for tre ting: Trøst, trygghet og håp for mange kvinner, sa generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen i sin tale til Børresen-Dale.

– Du formidler forskningsresultater og hva vi vet om kreft på en forståelig måte. Du motiverer til å støtte kreftsaken, og forskning spesielt, fordi du på en inspirerende måte forklarer hva forskning på dette området går ut på og synliggjør viktigheten av den. Og du inspirerer. Med din glød og engasjement for forskningen kombinert med hvem du er, inspirerer du mange til egen forskerkarriere og er en rollemodell særlig for mange kvinner, sa Ryel.

Anne-Lise Børresen-Dale (t.v) og Anne Lise Ryel. Foto: Per Marius Didriksen, Radiumhospitalet

– Betyr mye for hele miljøet

Det var en rørt og stolt nyslått Kommandør som tok imot ordensbeviset og høytidelige ord fra Kansellisjef Mette Tverli fra Det kongelige hoff.

– Takk for stor heder og ære. Dette betyr utrolig mye, ikke bare for meg, men for hele miljøet. Dette er en annerkjennelse til hele miljøet og de som har hatt tro på vår forskning. Takk til alle som har støttet oss, sa Børresen-Dale under utnevnelsen.

Anne-Lise Børresen-Dale har tidligere mottatt Kong Olav Vs Kreftforskningspris. I tillegg er hun ambassadør for Kreftforeningen.