– Når du får kreft, kan listen med spørsmål bli lang. I Norge er vi heldige og har mange rettigheter, men det kan være vanskelig å få oversikt over hva du har krav på, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Kreftforeningen har gitt gratis juridisk veiledning til pasienter og pårørende siden 2004. Vår rettshjelp har to fast ansatte jurister i tillegg til nærmere 90 frivillige jurister over hele landet. Vi hjelper kreftpasienter og pårørende med spørsmål om alt fra NAV, pasientrettigheter, behandling i utlandet og alternativ behandling til pasientskadeerstatning, pleiepenger, arbeidsrett, forsikringer og barnerett.

Kreftforeningens rettshjelp Ring 21 49 49 21, bruk rettigheter@kreftforeningen.no eller oppsøk et av våre vardesentre rundt om i landet for å komme i kontakt med oss.

Ti vanlige spørsmål om rettigheter

Mari (24) fikk hjelp

Mari var 24 år, masterstudent og hadde akkurat forlovet seg med kjæresten. Så kommer sjokkbeskjeden: Hun har kreft. Men det var ikke alt… Hun havnet også i økonomisk knipe etter avslag på støtte både fra Lånekassen og NAV. Kreftforeningens rettshjelp overtok saken.