– Når du får kreft, kan listen med spørsmål bli lang. I Norge er vi heldige og har mange rettigheter, men det kan være vanskelig å få oversikt over hva du har krav på, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Kreftforeningen har gitt gratis juridisk veiledning til pasienter og pårørende siden 2004. Vår rettshjelp har to fast ansatte jurister i tillegg til nærmere 90 frivillige jurister over hele landet. Vi hjelper kreftpasienter og pårørende med spørsmål om alt fra NAV, pasientrettigheter, behandling i utlandet og alternativ behandling til pasientskadeerstatning, pleiepenger, arbeidsrett, forsikringer og barnerett.

Kreftforeningens rettshjelp Ring 21 49 49 21, bruk rettigheter@kreftforeningen.no eller oppsøk et av våre vardesentre rundt om i landet for å komme i kontakt med oss.

Stor pågang

De siste årene har Kreftforeningens rettshjelp opplevd en massiv økning i antall henvendelser. I 2011 bisto vi i 381 saker. Hittil i 2018 har vi mottatt over 4000 henvendelser.

– Den store pågangen hos oss viser at det er behov for veiledning og hjelp om rettigheter når du er syk. Det hjelper ikke å ha rett hvis ikke du får rett, sier Ryel.

Langt fra alle som tar kontakt har behov for mye hjelp. Mange av henvendelsene krever kun enkel veiledning.

Ti vanlige spørsmål om rettigheter

Mari (24) fikk hjelp

Mari var 24 år, masterstudent og hadde akkurat forlovet seg med kjæresten. Så kommer sjokkbeskjeden: Hun har kreft. Men det var ikke alt… Hun havnet også i økonomisk knipe etter avslag på støtte både fra Lånekassen og NAV. Kreftforeningens rettshjelp overtok saken.

Var denne siden nyttig?