- Det er en stor ære å motta prisen.  Det er en anerkjennelse av at vi har lykkes med å formidle de alvorlige og vanskelige budskapene rundt det å leve med uhelbredelig brystkreft, sier aksjonsleder for Rosa sløyfe i Norge, Marit Sophie Egge.

Onsdag ble Rosa sløyfe-aksjonens kampanjefilm, “Til mamma”, tildelt prisen EBCC Arts and Humanities Award. Prisen går til personer eller organisasjoner som har klart å vise brystkreftsaken på en ny måte. Det er European Cancer Organisation og The European Breast Cancer Coalition som står bak hyllesten. Til sammen representerer de flere enn 80 000 fagpersoner innen kreftarbeidet i Europa.

- Jeg tror vi var aktuelle fordi vi våget å snakke om et ellers vanskelig og «glemt» tema. Det er særlig gledelig å få en pris fra dem som jobber innen kreftfagfeltet, sier Egge.

Leder for Rosa sløyfe-aksjonen i Norge, Marit Sophie Egge og leder i Brystkreftforeningen Eva Michelsen Ekroll.

Rekordstort engasjement

Rosa sløyfe-aksjonen rettet i 2015 oppmerksomheten mot dem som lever med uhelbredelig brystkreft. Filmen “Til mamma” skapte rekordengasjement i sosiale medier, og bidro til at Rosa sløyfe 2015 ble den synligste aksjonen noen sinne.

I filmen møter vi Ida Helene Nilsen (27) som lever med uhelbredelig brystkreft, og som får en helt spesiell gave av sin datter. Datterens tegninger av deres favorittøyeblikk blir i all hemmelighet animert til en tegnefilm, og vises som en overraskelse ved deres lokale kino.

Juryen bak prisen peker på at filmen er en gripende påminnelse om viktigheten av å verdsette de små øyeblikkene i livet, og å skape minner som våre barn kan bære med seg for resten av livet.

- For Rosa sløyfe-aksjonen var det viktig å bidra til mer åpenhet og økt kunnskap om livssituasjonen til dem som ikke kan blir friske. Uten Ida Helene og hennes families åpenhet ville vi ikke klart å nå så bredt ut, sier Egge.

Det er JCP Ignite som hadde ideen til filmen. Med seg på laget fikk de Fantefilm, Animasjonsdepartementet, Verdens Sterkeste Mann, Storyline Studios og Hocus Focus.  Egge sier hun er svært ydmyk for omtanken alle bak filmen har vist for brystkreftsaken.

- Her er det mange som har brukt mange arbeidstimer gratis for en veldig viktig sak. Det er vi veldig takknemlige for, sier hun.