Krafttak hos Kloppen samlet både pasienter, pårørende, forskere og psykologer rundt stuebordet. Samtalene var mange og viktige. Noe som tilsynelatende smittet over på seerne.

– I løpet av lørdagskvelden meldte over 6000 nye givere seg, som ønsker å gi 100 kroner per måned til kreftsaken. Det er vi veldig glade og takknemlige for. Det ga årets Krafttak mot kreft en fantastisk flying start. Like viktig er det enorme engasjementetet programmet skapte og muligheter for at familier hjemme i stuene kan snakke videre om vanskelige tema knyttet til kreftsykdom, sier Kreftforeningens generalsekretær, Anne Lise Ryel.

Denne uken er Krafttak mot kreft for alvor i gang og over 20 000 bøssebærere skal rundt i gatene de neste to ukene. Solveigs krafttak er et strålende eksempel på det fantastiske engasjementet rundt aksjonen, som i år vil består av hele 600 små og store aktiviteter og innsamlinger.

Målet med årets aksjon er å gi kreftpasienter med uhelbredelig kreft flest mulig leveår og best mulig livskvalitet. Det skal vi oppnå gjennom forskning og tilbud for pasienter og pårørende. Svært mange lever i dag med en kreftsykdom de ikke kan bli friske av, en uhelbredelig kreft.
I 2015 fikk flere enn 32 500 personer i Norge kreft. Takket være forskning kan vi for første gang si at flere enn 70 prosent overlever.

– Likevel dør det nesten 11 000 hvert år. Men stadig flere lever lenge med sin kreftsykdom, også når den er uhelbredelig. Årets aksjon handler om å gi dager til livet, og liv til dagene, sier Ryel.
Les mer om aksjonen