Tirsdag 28. november arrangerer Norges Innsamlingsråd, medieselskapet Nordic Screens og teknologileverandøren Puzzel innsamlingsaksjonen Giving Tuesday. 

63 unge youtubere skal drive innsamling for elleve norske organisasjoner. Aksjonen er ment som et svar på Black Friday, dagen der det bare i Norge ble kjøpt varer for over tre milliarder kroner i fjor.

- Det er flott at unge mennesker ønsker å utgjøre en forskjell, og at de gjør det på sin måte. Vårt arbeid er basert på innsamlede midler og gaver, og Kreftforeningen som organisasjon er avhengig av alle som ønsker å bidra, sier Ellen Døvle Kalland, markedssjef i Kreftforeningen.

Åtte av Youtuberne har valgt kreftsaken og Kreftforeningen som sin støttesak:

Youtuberne har fått omvisning på Kreftforeningens nye vitensenter, hos Oslo Cancer Cluster og i forskningsmiljøet på Radiumhospitalet, i tillegg til å snakke med en rekke fagfolk i organisasjonen.

På selve dagen, tirsdag 28. november, blir det live maratonsending i sosiale medier med alle youtuberne som har deltatt i Giving Tuesday-aksjonen.

– Det unge Norge løfter i flokk gjennom denne innsamlingsaksjonen, og gjør det på en helt unik måte, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd. 

Her er sju av youtuberne som skal drive innsamling for Kreftforeningen under Giving Tuesday i 2017, samlet i Kreftforeningens nye vitensenter.

I tillegg til Kreftforeningen, er også Barnekreftforeningen, Foreningen for Hjertesyke Barn, Kirkens Nødhjelp, Redningsselskapet, Mental Helse, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, NMS, Redd Barna, Regnskogfondet og Sykehusklovnene med på Giving Tuesday i Norge i 2017.