Forekomsten av føflekkreft øker stadig i Norge. Spesielt menn er ikke oppmerksomme nok på hudforandringer, og kommer oftere enn kvinner for sent til legen.

For å skape oppmerksomhet om hvordan hudkreft kan forebygges og oppdages tidlig, arrangerer hudleger og Kreftforeningen en nasjonal Hudsjekkdag 23. mai, i samarbeid med Føflekkreftforeningen.

Hudleger oppfordrer også eldre til å benytte seg av Hudsjekkdagen.

Føflekkreft er den kreftformen som øker mest i Norge.

– Vi er ikke bare i verdenstoppen når det gjelder føflekkreft, vi er også helt på topp i Europa når vi ser på dødeligheten av sykdommen. Slik behøver det ikke å være. Føflekkreft er en kreftform som kan forebygges, og som er ganske enkel å behandle når den oppdages tidlig, sier Anne Lise Ryel i Kreftforeningen. Hun er svært fornøyd med hudlegenes initiativ om å ha en egen Hudsjekkdag.

– Selv om det er viktig for alle å følge med på føflekker, er det spesielt den godt voksne delen av befolkningen vi ønsker å nå med denne aksjonen, sier hudlege Jon Langeland. Han er nasjonal koordinator for hudlegene som deltar i Euromelanoma-aksjonen, som finner sted i over 30 land.

Langeland oppfordrer til å lære seg hvilke hudforandringer man bør følge med på.

– Hvis en føflekk forandrer seg mistenkelig, for eksempel at den vokser, blir ujevn i formen og får flere farger, så bør du ta en tur til legen din. Sjekk heller én gang for mye enn én gang for lite, er rådet hans.

Les mer:  kreftforeningen.no/hudsjekk

Lær deg solvettreglene og les mer om solvett her: Solvett.no