Åpningen ble markert med et frokostmøte hvor Bent Høie fortalte om regjeringens kreftløft, Siri Larønningen ved Kreftregisteret presenterte nye tall, allmennlege Petter Brelin og avdelingsoverlege Are P. Normann ved Hospice Lovisenberg delte sine erfaringer og brystkreftrammede Helene Stub fortalte sin historie om å leve med uhelbredelig kreft.

Helseminister Bent Høie og generalsekretær Anne Lise Ryel åpnet årets Krafttak mot kreft. Foto: Ingvild Vaale Arnesen

Frokosten ble avsluttet med sang av Julie Bergan, som er en av artistene som skal være med på konsertturneen Vinterlyd.

Over 20 000 bøssebærere vil være i sving, og majoriteten av disse er russ. Årets innsamlingsmål er på 40 millioner kroner og pengene som samles inn i årets aksjon skal gå til forskning på behandling og tilbud til alle som i dag har en kreftsykdom de ikke kan bli friske av.

— Vi vil gi de som i dag ikke kan bli friske av kreft, flest mulig gode år, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Timeglass

Kreftforskningen har kommet langt og i dag overlever to av tre som får kreft. Likevel får mange den tunge beskjeden om at de ikke kan bli friske av kreftsykdommen, men kommer til å dø av den. For disse menneskene finnes det ingen helbredende behandling, kun behandling som er livsforlengende og lindrende.

Bildet av kreft tegnes ofte i svart og hvitt: Enten blir du frisk, eller så dør du ganske raskt. Kreftforeningen ønsker gjennom årets Krafttak mot kreft nå å løfte frem den gruppen som lever med en uhelbredelig kreftsykdom i kroppen. Noen lever kun kort tid, men mange kan leve lenge, kanskje flere år.

Vi ønsker både at disse skal få leve lenger og løfte frem tilbud som gjør at livene deres skal bli best mulig, sier Anne Lise Ryel.

— Når du har uhelbredelig kreft går du med et slags timeglass inni deg. Problemet er bare at ingen vet når sanden slutter å renne. Pengene vi samler inn under årets aksjon skal brukes til å fylle på sand slik at man får mer tid. At kreften holdes i sjakk. Det ultimate håpet er at man da lever lenge nok til at det forskes frem en ny kur, sier Ryel.

Anne Lise Ryel har en klar oppfordring til alle.

— Ta godt i mot våre bøssebærere og støtt opp om årets aksjon! La oss bli gamle sammen!

Faktaboks

• Hvert år får flere enn 31 000 nordmenn kreft.
  • Krafttak mot kreft er Kreftforeningens bøsseaksjon som blir gjennomført for 11. år på rad. Årets innsamlingsmål er 40 millioner kroner.
  • Pengene som samles inn i årets aksjon skal gå til forskning på behandling og tilbud til alle som i dag har en kreftsykdom de ikke kan bli friske av.
  • Over 20 000 bøssebærere vil besøke norske hjem i uke 9 og 10.
Julie Bergan sang for bøssebærerne før de gikk ut i Oslos gater. Foto: Agri Soltanpanah