#sjekkdeg er navnet på kampanjen som skal motivere unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Tallene på unge kvinner som sjekker seg har sunket dramatisk de siste årene. Samtidig har tilfellene av livmorhalskreft økt.

Siden unge kvinner er kjernemålgruppen til Det Nye, som utgis av Egmont Publishing, er dette et svært viktig initiativ.

- Det Nye når ut til utrolig mange jenter, og dette er en hjertesak vi har skrevet mye om det siste året. Sammen med Kreftforeningen og en stor gjeng bra damer, vil vi nå sette fokus på #sjekkdeg-kampanjen. Vi håper vi får mobilisert dette med så stor kraft at flere jenter ringer fastlegen sin og tar celleprøve, sier redaktør i Det Nye Karine Thyness.

Frykter flere krefttilfeller

- Det er alarmerende at unge i økende grad ikke møter opp, og vi er bekymret for at det er en så jevn nedgang i antall som sjekker seg blant unge jenter, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Hun peker på at det ikke er ofte vi kan si at det er mulig å unngå kreft, men når det gjelder livmorhalskreft så kan vi i mange tilfeller det.

- I 2013 ble det oppdaget alvorlige celleforandringer hos over 700 kvinner under 30 år. Disse kvinnene fikk behandling og unngår dermed å få livmorhalskreft. Når nå over 4 av 10 unge kvinner ikke tar celleprøven oppdages det ikke om de har alvorlige celleforandringer. Vi frykter at ennå flere unge vil få livmorhalskreft i fremtiden, sier Ryel og legger til at hun er glad for å kunne samarbeide med Det Nye for å nå ut til flere unge.

Helsedirektoratet: - Strålende kampanje

– Det er helt strålende at Det Nye og Kreftforeningen går sammen og lager noe som er så viktig som en slik kampanje. Vi i Helsedirektoratet er bekymret for det vi ser. At det er færre som sjekker seg er dessverre blitt en tendens blant unge. Denne kampanjen bidrar med å spre kunnskap, sier direktør i Helsedirektoratet Anne Hafstad.

Flere kjendiskvinner har meldt seg på som #sjekkdeg-kampanjens ambassadører. De som stiller opp er: Tone Damli, Jenny Skavlan, Sigrid Bonde Tusvik, Ezinne Okoparaebo, Katarina Flatland, Gitte Witt,  Line Elvsåshagen, Siri Tollerød, Merete «Billie Van» Pascual, Sophie Elise og Julie Strømvåg.

Kjendisdamene setter fokus på livmorhalskreft og viktigheten av celleprøver gjennom filmer som blant annet vil bli vist på 85 kinoer rundt om i landet. I tillegg forteller journalist Thea Steen (26) om sin kreftbehandling i en videodagbok.

Ameli Tropè, lege ved Rikshospitalet og påtroppende leder for Livmorhalsprogrammet sier det er viktig å motarbeide tendensen.

– Vi må forebygge at vi blir et land hvor livmorhalskreft blir enda vanligere. Mange unge kvinner i Norge tar ikke celleprøven, og det må de snart begynne å innse viktigheten av å gjøre. Tar man celleprøven jevnlig kan man fange opp celleforandringer og forhindre kreft. Det er viktig å begynne tidlig, sier hun.

7. september slippes kampanjen på alle flater, Det Nye og Kreftforeningen sine nettsider. Det Nye har også laget en egen landingsside for kampanjen. Her kan brukerne delta i kampanjen ved å sende inn sine «bidrag» med hashtaggen sjekkdeg.

Kreftforeningen

Andreas Bjørnstad.