- En innkalling med tid og sted, på samme måte som mammografi, må innføres så fort som mulig for å øke oppmøtet og redde flere fra å få livmorhalskreft. Vi har ingen å miste, sier generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel.

I dag får alle kvinner fra 25 år brev fra Kreftregisteret hvert tredje år, med beskjed om å kontakte lege for å ta celleprøve. I Norge følger 67 prosent oppfordringen, mens der de tilbyr fast oppmøtetid og sted i Sverige er oppmøtet på 80 prosent.

- Det er egentlig ganske naturlig. Klart det er enklere for kvinner og mer forpliktende å få en innkalling med fast oppmøtetid og sted enn bare en påminnelse.

Celleprøve redder liv

Hvert år får over 300 kvinner livmorhalskreft. 70 dør av sykdommen. Ved å ta en celleprøve vil legene kunne oppdage og behandle celleforandringer før det blir kreft.

En TNS Gallup-undersøkelse utført av Kreftforeningen, viser at kvinner ikke tar celleprøve fordi de glemmer det, og fordi de synes det er ubehagelig. Samtidig svarer 2 av 3 kvinner at de hadde sjekket seg dersom de hadde fått en fast time.

Et tidspunkt for å ta celleprøve vil gjøre at flere gjennomfører undersøkelsen, viser ny forskning fra Kreftregistret som har utført et prøveprosjekt sammen med helsepersonell i Drammen, Fredrikstad og Oslo. I en gruppe på over 1000 kvinner fikk halvparten invitasjon med tid og sted og den andre gruppen fikk standard påminnelse. Oppmøte i de to gruppene ble målt etter seks måneder.

- Studien viste at invitasjon med tid og sted økte oppmøte i alle aldersgrupper, sier forsker Trude Andreassen ved Kreftregisteret.

Hun peker på at nesten dobbelt så mange kvinner møtte til celleprøve etter at de fikk invitasjon med tid og sted sammenlignet med de som fikk standard påminnelse.

Ber regjeringen handle

Nå mener Kreftforeningen at helseministeren må ta grep:

- Vi er sikre på at dette er et effektivt grep for å få flere kvinner til å ta celleprøve. Det vil redde liv.

I disse dager lanserer Kreftforeningen og Det Nye en ny #sjekkdeg-kampanje hvor målet er å få flere til å ta celleprøve slik at de unngå livmorhalskreft.

Sentralt i kampanjen står kvinner som har unngått kreft, fordi de gjennom å ta celleprøve fikk behandling for grove celleforandringer. En av dem er Stine Hagen (30).

Selv om #sjekkdeg-kampanjen i 2015 og Thea Steens arbeid fikk flere unge kvinner til å ta celleprøve, er det fortsatt 4 av 10 under 30 som ikke følger anbefalingen.  Over 75.000 unge kvinner sjekker seg ikke hvert tredje år.

For spørsmål kontakt:

Pressesjef i Kreftforeningen