Kreftforeningens hederspris til Jan Vincents Johannesen

– Gjennom en lang karriere både som lege, forsker, sykehusdirektør og foreningsleder har han skapt enorm oppmerksomhet og hatt store visjoner på vegne av kreftsaken, sier Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
to menn og en kvinne står på et podium.

– Kreftforeningens hederspris henger svært høyt og deles ut til personer som har gjort en særlig innsats innen kreftområdet. Både en innsats overfor dem som rammes, men også dem som har bidratt til innsamling og satt kreftsaken på dagsorden. Få passer disse kriteriene bedre enn Jan Vincents Johannesen, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Prisvinneren ble overrasket under et arrangement på Radiumhospitalet, da Ryel entret scenen for å dele ut prisen sammen med helseminister Bent Høie.

Store visjoner for kreftsaken

– Hedersprisvinneren har gitt et ansikt til saken. Gjennom en lang karriere både som lege, forsker, sykehusdirektør og foreningsleder har han skapt enorm oppmerksomhet og hatt store visjoner på vegne av kreftsaken.

Jan Vincents Johannesen har blant annet vært formann for Landsforeningen for kreft, og viet store deler av sin karriere til å utvikle Radiumhospitalet, der han var administrerende direktør i 22 år.

– Det er mange som ønsker å gjøre det beste for kreftsyke mennesker, men det er få andre som til de grader har gjort så mye for så mange som vår hedersprisvinner. Han har for eksempel hentet gourmetkokk fra stjernerestaurant inn i sykehuskjøkkenet, hyret inn hotellekspertise for å lære ansatte på Radiumhospitalet service, sørget for et kartotek av bilder til pasientene og anlagt basseng og trivselsanlegg.

– Ingen ting av dette hadde vært mulig hvis han ikke i tillegg hadde vært en superinnsamler. For Jan Vincents Johannesen har klart å skape og omsette engasjement også til kroner og øre. Det har resultert i mange private gaver til det beste for kreftsaken, sier Ryel.

Tidligere har hedersprisen gått til:

• 2013: Anniken Golf Rokseth og Erlend Strand Rokseth
  • 2014: Arild Halvorsen