– Det er med stor ydmykhet jeg står her i dag, sa Taskén.

Mandag 6. juni delte HM Kong Harald ut Kong Olav Vs kreftforskningspris 2016 til Kjetil Taskén på vegne av Kreftforeningen. Taskén får prisen for sitt arbeid med immunterapi, hvor kroppens eget immunforsvar brukes til å angripe kreft. Han har i stor grad bidratt til forståelsen av immun-onkologi, arbeid som vil bli enda mer relevant i utviklingen av neste generasjon immunterapi.

– Klare mål, et ubestridt forskertalent og stor kapasitet har ført Kjetil Taskén langt. Så langt at han, selv i skarp konkurranse med en rekke fremragende forskere, i dag blir tildelt Kong Olav Vs kreftforskningspris for 2016, sa Kreftforeningens styreleder, Gunn-Elin Aa. Bjørneboe ved utdeling av forskningsprisen i går.

Foto: Thomas B. Eckhoff

Taskén takket ydmykt for prisen og la vekt på samspillet med både kolleger, stipendiater og pasienter.

– Det er 30 år siden jeg startet med forskning. Det er mange som har bidratt til arbeidet som gjør at jeg får prisen i dag. Det er en stor ære, sa han.

Les mer om Taskéns forskning