Norges helseutgifter øker og ifølge SSB brukte vi hele 342 milliarder kroner på helse i 2017.

Bak tallene ligger tusenvis av menneskeskjebner med tapt livskvalitet, reduserte jobbmuligheter og færre sosiale muligheter.

– Vi er alle enige om at forebygging er viktig, både for at den enkelte skal unngå å bli syk og fordi det er lønnsomt for samfunnet. Forebygging havner nederst når pengene skal fordeles. Selv om det er selvsagt at vi må bruke penger på de som er syke, må vi likevel sette inn mer ressurser på forebygging – slik at vi på sikt sørger for at færre blir syke, sier generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel.

Overrakte opprop

Sammen med 33 andre organisasjoner overrakte Kreftforeningen et opprop  til eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen. Organisasjonene ber regjeringen prioritere forebygging på neste års statsbudsjett.

34 organisasjoner samlet for å levere opprop. Foto.
34 organisasjoner leverte et opprop til Regjeringen om å satse mer på forebygging i neste statsbudsjett.

– Alle har jobbet med forebygging i mange år, hver for oss og sammen. Vi vil fortsette med å ta vår del av ansvaret, men regjeringen må komme mer om bord, sier Ryel og legger til:

– Forebygging spenner fra vaksiner, slik at du aldri får sykdommen, til risikofaktorer som fysisk aktivitet, ernæring, tobakk og miljøgifter til screening. For oss i Kreftforeningen er alt dette viktig.

Følgende 34 organisasjoner og aktører stiller seg bak oppropet:

Norsk Friluftsliv, Norges idrettsforbund, Aktiv mot kreft, Aktivitetsalliansen, BUA, Den Norske Turistforening, Det Norske Skogselskap, Diabetesforbundet, Folkehelseforeningen, Forbundet Kysten, Grete Roede, Hold Norge Rent, Kreftforeningen, Landsforeningen for hjerte og lungesyke, Landsforeningen for Overvektige, Mental Helse, Norges Bedriftsidrettsforbund, Norges Døveforbund, Norges Handikapforbund, Norges Hytteforbund, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Norges KFUK-KFUM-speidere, Norges Klatreforbund, Norges Orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges Seilforbund, Norges speiderforbund, Norges Turmarsjforbund, Norsk Organisasjon for Terrengsykling, Opplysningskontoret for frukt og grønt, Private Barnehagers Landsforbund, Syklistenes Landsforening, Tjukkasgjengen.