Norge ligger på verdenstoppen i føflekkreft, også kjent som melanom. Den viktigste årsaken til føflekkreft er overdreven soling, særlig solforbrenning. Bruk av solarium øker også faren for føflekkreft.

– Vi kan alle gjøre noe for å redusere risikoen for å få føflekkreft. De fleste tilfellene er et resultat av mye utesol. Å ha gode solvaner er det viktigste, men det enkleste du kan gjøre er å ikke bruke solarium, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Les også: Solrådene som reduserer risikoen for hudkreft

Jo tidligere man starter å bruke solarium, desto mer øker risikoen for å få føflekkreft. En EU-rapport slår fast at solarium forårsaker en vesentlig andel tilfeller av føflekkreft blant de under 30 år.

– Det finnes ingen kjent nedre grense for hva som er trygg solariebruk. Det betyr at du ikke kan ta litt solarium og tenke at det er trygt. Derfor bør solarium velges helt bort, sier Ryel.

Silje fikk føflekkreft

28 år gamle Silje Axelsen fra Kristiansand fikk føflekkreft da hun var 26 år. Silje var både glad i å være i solen og tok solarium – spesielt før ferieturer. Hun brukte solkrem på badeferier, men helst med lav faktor.

Jeg var som jenter flest, altfor opptatt av å være brun. Jeg var ikke godt nok opplyst og tenkte aldri på konsekvensene av overdreven soling – før det var for sent, forteller Silje.

I Norge er det unge jenter og gutter som tar mest solarium. Vi har snakket med flere av dem hvorfor de tar solarium, og tilbakemeldingene er ofte at de føler et press for å være solbrun.

#Bareblid

Nå er 28-åringen frisk fra kreftsykdommen og vil bruke stemmen sin for at ikke andre skal havne i samme situasjon. Derfor fronter hun nå en ny sosiale medier-kampanje kalt #bareblid, som lanseres på Hudkreftdagen 22. mai.

Jeg unner ingen å gjennomgå den smerten og dødsangsten denne kreftformen påførte meg. Jeg vil heller være bleik og frisk, enn solbrun og syk.

– Jeg håper min historie kan inspirere andre til å forstå at de er fine som de er og ikke trenger å ta solarium, sier 28-åringen.

– Vi er veldig glade for at Silje nå engasjerer seg for dette temaet. Hun når ut til en ung målgruppe som blir eksponert for et enormt skjønnhetspress, samt markedsføring av solarium, sier Ryel.

Hudkreftdagen er et samarbeid mellom Hudlegeforeningen, Melanomforeningen og oss.

Les også: Følg med på føflekkene dine – ta ta føflekktesten

– Det er ikke alle kreftformer som kan forebygges, men det kan hudkreft. Det handler rett og slett om å begrense tiden man er i sterk sol og å styre unna solarier. Det er paradoksalt at dette er den kreftformen som øker aller mest her til lands, når vi vet hva som må til for å redusere risikoen, sier Kari Anne Fevang, leder i Melanomforeningen.

22. mai 2019

Kreftforeningen støtter flere forskningsprosjekter om føflekkreft. Et spennende pågående prosjekt skal finne ut om fysisk aktive er en spesielt utsatt gruppe for føflekkreft. Les mer her

Silje i en sykeseng med nål i hånden. Foto.FRA BLOGGEN

Ingen brunfarge er verdt å få kreft for

For to år siden fikk Silje Axelsen (28) føflekkreft.

Les Siljes egen historie
Silje (28) fronter ny kampanje mot hudkreftFARESIGNALENE

Lær hva du skal se etter for å oppdage føflekkreft

Bruk ett minutt på å lære deg faresignalene.

Ta føflekktesten