Foto: Paul S. Amundsen

Norge er på verdenstoppen både i forekomst og dødelighet av føflekkreft. Årlig får over 2200 nordmenn føflekkreft og rundt 300 personer dør av sykdommen. Dette er en verdenstopp vi verken ønsker eller trenger å være på toppen av.

– Det er ikke alle kreftformer som kan forebygges, men hudkreft er i aller høyeste grad det. Det handler rett og slett om å begrense tiden vi er i sterk sol og å styre unna solarier. Det er paradoksalt at dette er den kreftformen som øker aller mest her til lands, når det er enkle grep vi kan ta for å redusere kreftrisikoen, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen

En selvsagt prioritering

For første gang har det blitt laget en egen strategi for å redusere forekomsten av hudkreft i Norge (dsa.no). Det er på høy tid at myndighetene tar grep og det applauderer vi. I utarbeidelsen av strategien kom fagfolk med tydelige anbefalinger om å utrede et forbud mot solarium. Men – dette har folkehelseministeren nå strøket og det kan vi ikke akseptere.

– Solariumsbruk er noe det er fullt mulig, og ganske enkelt, å regulere. Vi vet at solarium fører til en vesentlig andel av hudkrefttilfellene, spesielt blant unge, så det burde være selvsagt å gjøre noe med dette. Det er ingen helsemessige grunner til at denne kreftfremkallende tjenesten skal beholdes, sier Ryel.

Forskningen er helt klar på at bruk av solarium kan gi føflekkreft og annen hudkreft, og at risikoen er større jo yngre man er når man starter. Solarium er altså en kjent kreftrisiko, som helt enkelt kan kuttes ut. Derfor er vi svært skuffet over folkehelseministeren.

– Vi forventer at en folkehelseminister alltid prioriterer folkehelsen. Å forby solarium handler ikke om å hindre enkeltmennesket i å ta egne valg, det handler om å fjerne et kreftfremkallende produkt som utgjør en stor skade i den norske befolkningen, sier Ryel og legger til:

– Det er ekstra opprørende at myndighetene heller ikke vil innføre et reklameforbud og advarselsmerking.

«Brun og blid»

Ryel mener mye tydeligere faremerking er en forutsetning for at folk skal ta et informert valg.

– Hvis du tar en tur til et solstudio – hvilket inntrykk får du? I alle fall ikke at det kan føre til kreft å legge deg i en av sengene.

– For bare noen dager siden fortalte en ung jente som tar mye solarium oss begeistret at hun nå bare tar sol i en ny type solseng som ikke er noe farlig for huden. Hennes inntrykk er at det ikke bare er ufarlig, men nærmest sunt. Dette er et eksempel på at det ikke bare er den enkeltes ansvar hva hun velger.

I dag får folk motstridende budskap fordi bransjen frister med at du blir brun, sunn og glad.

– Det er ikke bare frekt og kynisk av solariumsbransjen, men direkte feil og farlig, sier Ryel.

Solbrente barnehagebarn

Når det er sagt er det mye bra i den nye Hudkreftstrategien. Det er første gang det blir satset så systematisk på solbeskyttelse. Å unngå solarium og bruke solkrem er viktig, men solbeskyttelse handler om mer enn det.

– Det skal ikke være sånn at små barn kommer solbrent hjem fra barnehagen eller skolen, fordi det ikke finnes trær eller annen mulighet for skygge der. Hittil har det vært lite oppmerksomhet om skyggemuligheter i uteområder, og det tar heldigvis denne nye strategien for seg. Her kreves systematisk jobbing, også for eksempel med regelverket for plan og bygg, og arbeidsmiljø.

– Kreftforeningen har i mange år jobbet for å forebygge hudkreft. Med den nye strategien forventer vi at det nå blir et nasjonalt løft på flere nivåer, for å snu trenden med at føflekkreft øker for hvert år, avslutter Ryel.

Finn ut mer

Var denne siden nyttig?