Aftenposten avslørte i mai at stavangerselskapet Oncolomed siden 2013 har formidlet alvorlige syke kreftpasienter til en behandling norske leger fraråder. Selskapet reklamerer med «den beste kreftbehandlingen» og «bemerkelsesverdige resultater», men vil ikke oppgi hvordan det har gått med pasientene i ettertid.

Forbrukerombudets svar på vår klageHer kan du lese Forbrukerombudet svar på vår klage i sin helhet.

På bakgrunn av bla. disse avsløringene, valgte vi tidligere i vår å melde Oncolomed til Forbrukerombudet for villedende markedsføring. Forbrukerombudet har nå gått gjennom klagen vår og kommet frem til at Oncolomed bryter markedsføringsloven på fire punkter.

– Vi er veldig fornøyde. Dette er en grundig og krystallklar uttalelse fra vår tyngste forbrukermyndighet. Den befester det inntrykket vi tuftet klagen på, at Oncolomed bryter markedsføringsloven på flere punkter og at de ikke orienterer godt nok om rettighetene ved behandling i utlandet, sier vår generalsekretær Anne Lise Ryel.

Nå har selskapet to uker på seg til å rydde opp i markedsføringen sin. Dersom Oncolomed nekter å rydde opp eller avviser lovbruddene, kan de risikere økonomiske sanksjoner.

– Vi forventer nå at Oncolomed tar dette til følge og endrer nettsidene sine slik at de ikke villeder og forleder befolkningen. Man må ikke glemme at de henvender seg til en svært sårbar gruppe mennesker. Vi håper også at denne svært tydelige beskjeden når ut til andre aktører som henvender seg til alvorlig syke mennesker og deres pårørende, avslutter generalsekretær Anne Lise Ryel.

Var denne siden nyttig?