I julen henger Kreftforeningen opp tusener av stjerner på norske sykehus, gitt av folk over hele landet. Stjerneaksjonen handler om å gi håp og varme. Ved å gi en gave til kreftforskning, kan man samtidig velge å sende en stjerne til et sykehus til glede for de som må tilbringe julen der.

Her kan du gi en gave til forskning, og samtidig sende en stjerne til glede for pasienter og pårørende.

- Kreft er vår alles felles fiende. Jeg synes det er så fint at gaven som folk gir både gleder noen som må være på sykehus i julen, samtidig som det blir gitt viktig bidrag til forskning, sier programleder Siri Avlesen.

Deltar i reklamefilmer

Sammen med 9 andre TV2-profiler, både programledere og kommentatorer, vil hun oppfordre det norske folk om å støtte stjerneaksjonen i desember. Hver av profilene har blant annet spilt inn en kort videooppfordring som vil bli vist på TV.

Programleder Thea Olsen vet hvor mye det betyr at noen tenker på en når alvorlig sykdom rammer. I tillegg til å miste sine besteforeldre av kreft, døde hennes far av lungekreft i 2011.

- Når man er så berørt av kreft som jeg er, gjør denne stjernekampanjen meg ekstra engasjert. Ingenting betyr mer enn å vite at man ikke er alene når man har det tungt, sier Olsen.

TV2-profilene som stiller opp i kampanjen er: Christian Paasche, Johan Kaggestad, Ida-Marie Vatn, Simen Stamsø Møller, Guri Solberg, Bent Svele, Harald Bredeli, Siri Avlesen, Thea Olsen og Ingrid Halstensen. Halstensen sier hun aldri var i tvil om hun skulle være med.

Christian Paasche støtter julekampanjen vår som en av flere Tv2-profiler.

- Jeg er så heldig at jeg skal hjem til mine foreldre og feire jul. Det er dessverre ikke alle som kommer seg hjem fordi de må være på sykehus. Da er det veldig kjekt å kunne bidra til at de kanskje får en litt lysere høytid.

Håper på flere forskningsgaver

Det er første gang Kreftforeningen samarbeider med TV2 om et konsept der deres egne stjerner er ambassadører i markedsføringen av juleaksjonen.

Fotballkommentator Simen Stamsø Møller synes det er en ære å få lov til å bidra.

- Jeg er stolt over å få være en del av dette fordi jeg har umåtelig stor respekt for den jobben som gjøres med kreftforskning, og det arbeidet Kreftforeningen gjør, sier han.

Kreftforeningens generalsekretær, Anne Lise Ryel, håper at samarbeidet med TV2 resulterer i mer midler til forskning.

- Vi er veldig glad for at så mange vil være med og støtte kampanjen. Dette er folkekjære sportsprofiler som det norske folk ofte inviterer inn i stua. At kjente mennesker, som mange har et forhold til, oppfordrer til å gi en gave til kreftforskning på TV, vil forhåpentligvis bety at flere gjør nettopp det. Det kan gi mer midler til viktig forskning slik at flere blir friske, og slipper å tilbringe julen på sykehus i fremtiden, sier Ryel og legger til at Kreftforeningen er ydmyk og takknemlig over engasjementet fra TV2-profilene.