– Det er smertefullt å bli solbrent og det kan ødelegge mye av gleden for barna når de er på sommerskole. Det å bli solbrent mange ganger i barneårene, øker dessuten risikoen for å få hudkreft senere i livet, sier fagdirektør Lill Tove Nilsen i Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA).

Jo lenger vi er i sola uten å beskytte oss, jo større er mulighetene for at vi blir solbrent. Slike solskader lar seg ikke reparere helt, men samler seg opp i løpet av livet og kan føre til hudkreft.

Norge er blant de landene i verden som har høyest forekomst av hudkreft og UV-strålingen fra sol og solarier er den viktigste risikofaktoren.  Myndighetene vil derfor gi råd til sommerskolene om hvordan de kan sørge for at barna ikke får for mye sol.

Slik beskytter du barna mot sola

1. Unngå at barna blir solbrent
  2. Begrens tiden barna er i sola, særlig midt på dagen
  3. Ta pauser i skyggen
  4. Klær, solbriller og noe på hodet beskytter godt
  5. Bruk solkrem
  6. Følg med på hvor sterk sola blir

Rådene er samlet i en brosjyreRåd om solbeskyttelse til sommerskoler (pdf)

Bruk solkrem

Et viktig råd sommerskolene får er å ha rikelig med solkrem tilgjengelig slik at barna kan smøre seg ofte utover dagen.  Svetter eller bader barna mye, bør de smøre seg oftere.

– Skal vi få ned hudkrefttallene i Norge, må vi nordmenn bli mer bevisste på solbeskyttelse, ikke bare når vi er på solferie eller  har planlagt å sole oss her hjemme. I Norge er det faktisk mer vanlig å bli solbrent når vi spiller fotball, sitter på utekafé eller jobber i hagen, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Ta pauser fra den sterkeste sola

– De ultrafiolette strålene fra sola er mest intense når sola står høyt på himmelen, det vil si midt på dagen. Derfor bør sommerskolene legge noen av uteaktivitetene til tidlig på dagen eller senere på ettermiddagen når sola ikke er så sterk, sier fagdirektør Nilsen.

Er sommerskolene ute hele dagen, bør de sørge for å lage skyggesteder hvor barna kan være.

– La barna ta lunsjen under noen store trær eller sett opp et partytelt.  I skyggen av et stort tre er solstrålene gjerne 20 til 50 prosent mindre intense enn de er på et sted uten trær, sier Nilsen.

Sjekk hvor sterk sola blir

Sommerskolene bør også følge med på hvor sterk sola blir når de planlegger aktivitetene sine. Et UV-varsel sier noe om hvor intense de ultrafiolette strålene fra sola (UV) forventes å bli.

Kart over UV-indeks. Illustrasjon.

UV-varsler for ulike steder i Norge tre dager frem i tid finnes på yr.no eller på hjemmesidene til Norsk institutt for luftforskning (NILU)

Det svenske strålevernet har laget en app, minsoltid.se, som forteller hvor sterk UV-strålingen er der du er, med råd om solbeskyttelsen du trenger.