Med tonene til Dumdum Boys over høyttalerne og budskapet «det er gode tider for dårlig nytt», innledet Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen, markeringen av Verdens kreftdag foran et fullsatt Vitensenter.

Den dårlige nyheten som skulle på agendaen var at antibiotika henger i en tynn tråd – noe en installasjon av gigantiske antibiotikapakninger bokstavelig talt gjorde i bakgrunnen.

Verdens Helseorganisasjon kaller antibiotikaresistente bakterier «et problem så alvorlig at det truer moderne medisin». Verden er i ferd med å gå tom for virksom antibiotika. I dag trenger én av fem kreftpasienter antibiotika og noen kreftsykdommer kan rett og slett ikke behandles uten.

– Mange av de som kommer til å dø av resistente bakterier har kreft. Resistente bakterier kan gjøre at dobbelt så mange kan komme til å dø. Dette er utvilsomt vår tids største trussel mot kreftbehandlingen og vil slå beina under fremskrittene vi har gjort på området.

– Hva hjelper det med revolusjonerende livsforlengende immunterapipreparater, hvis pasientene dør av en ukomplisert bakteriell infeksjon? spurte Ryel retorisk.

For å svare på det ble en rekke prominente gjester introdusert. Blant dem var Danilo Lo Fo Wang fra Verdens Helseorganisasjon, Katrine Nordstrand, president i Leger uten grenser, Jasper Littmann fra Folkehelseinstituttet, vår nye eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen og helse- og omsorgsminister Bent Høie.

– Vi snakker veldig mye om å forkorte helsekøene og om å forbedre behandlingen. Men det hjelper jo ikke med kortere køer og god behandling hvis vi ikke tar antibiotikaresistens på alvor både nasjonalt og internasjonalt. Norge skal være en pådriver i arbeidet mot antibiotikaresistens. Åse Micaelsen og jeg skal fortsette arbeidet med dobbel styrke, sa Høie og avsluttet med:

– Vi har dårlig tid!

Derfor må vi handle nå – både helseorganisasjoner og myndigheter over hele verden, men også hver enkelt av oss. For å gjøre folk mer bevisst har Kreftforeningen utarbeidet fire råd til befolkningen:

• Vask hendene! Med god håndvask forebygger du smitte. Ingen sykdom – ingen behandling.
  • Takk ja til vaksiner! Med vaksiner blir færre syke.
  • Ikke etterspør antibiotika unødig! Ha tillit til legenes anbefalinger.
  • Engasjer deg! Legg press på politikere og spre budskapet videre.

Møtet i Kreftforeningens Vitensenter ble streamet i sin helhet, og kan sees her.