Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Vi må bli flinkere til å sjekke føflekkene våre

Hudleger over store deler av landet har i dag, 23. mai, ryddet timeplanene for å sjekke føflekker når Hudsjekkdagen arrangeres for fjerde året på rad. Alt for mange kommer for sent til legen med føflekkreft.

Målet med aksjonen er å få nordmenn mer oppmerksomme på solbeskyttelse og hva de skal se etter for å oppdage føflekkreft tidlig. Hudsjekkdagen er viktigere enn noen gang. Føflekkreft er nemlig den kreftformen som øker mest her til lands, men enda verre: Norge er på topp i Europa når gjelder dødelighet.

– Nesten hver dag dør en person av føflekkreft i Norge. Vi ønsker ikke å skremme, men dette er noe vi kan gjøre noe med. Føflekkreft er en kreftform som kan forebygges, og som er ganske enkel å behandle når den oppdages tidlig. Det handler om å vite hva man skal se etter, og komme tidsnok til fastlegen. Benytt Hudsjekkdagen til å lære deg hva du skal følge med på, oppfordrer generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Kunnskap redder liv

Studier har vist at når nordmenn får diagnosen føflekkreft, har de ofte mer utviklet kreft og svulsten har vokst seg tykkere enn hos pasienter i andre land. Dette tyder på at vi har for lav oppmerksomhet om å følge med på hudforandringer.

Hudlege Jon Langeland håper Hudsjekkdagen fører til at flere lærer seg faresignalene på føflekkreft.

– Skal vi få gjort noe med dødeligheten av føflekkreft, må nordmenn kjenne faresignaler og komme tidlig til behandling. Hvis en føflekk forandrer seg mistenkelig, vokser, blir ujevn i formen og får flere farger, så gå til legen din. Sjekk heller én gang for mye enn én gang for lite, sier Langeland.

Langeland er nasjonal koordinator for hudlegene i aksjonen, som er en del av Euromelanoma og skjer i over 30 land i mai. Hudleger over hele landet bruker i dag over 1200 hudlegetimer på å sjekke føflekker. Det var stor etterspørsel etter timene, som ble revet bort i begynnelsen av mai.

Ryel mener det offentlige må satse mer på opplysningsarbeid for å få Norge ned fra dødelighetstoppen.

– I for eksempel Australia har de i mange år satset mye på kampanjer, og folk har blitt mer bevisst på solbeskyttelse og tidlig oppdagelse av hudkreft. Derfor er Hudsjekkdagen viktig. Det må satses mer på kampanjer fremover, så vi blir mer bevisste på dette i Norge også, sier Ryel.

Dette skal du se etter

Gå til legen hvis en føflekk forandrer seg slik:

• Blir større enn før, i høyden eller bredden
  • Får asymmetrisk form og ujevn kant mot huden
  • Får flere farger, ofte med svarte partier.
  • Følg også med hvis en føflekk klør, blør eller danner et sår som ikke vil gro.

Nøkkeltall føflekkreft 2015 (nyeste tall fra Kreftregisteret)

Nye tilfeller: 2001 (1018 menn og 983 kvinner)
Dødsfall: 330 (201 menn og 129 kvinner)
Forekomst på 1950-tallet: ca 40 blant menn og ca 50 blant kvinner

Klikk her for mer informasjon om hvordan du kan sjekke føflekker.