– Dette er noe av det mest sjokkerende jeg har hørt. Disse operasjonene er noen av de virkelig alvorlige operasjonene man kan ta, sier generalsekretær Anne Lise Ryel til Dagens Medisin

Etter en slik operasjon kommer kvinner i overgangsalderen 20 år før de skal og kan ikke lenger bli gravide. – Du gjør bare en slik operasjon sett opp mot viten om at du har arvelig kreft, og det du har sett og gjennomlevd – nemlig at noen i nær familie har dødd av det. Da må rådene du får være riktige, sier Ryel.

Oslo universitetssykehus ventet to år med å varsle

Vi er også svært kritisk til at OUS ventet i over to år med å varsle Helsetilsynet. Man kan ikke reversere det som har skjedd, men en er plikter å varsle for å finne ut av det – og for å kunne gjøre noe for pasientene. Anne Lise Ryel er også opprørt over at OUS-fusjonen brukes som en mulig forklaring på at dette har skjedd.

– Det vi snakker om her, forutsetter at man har så sikre rutiner på hvordan man tolker slike ting at om man hadde gjort det i Tromsø, i Kina eller Oslo, skulle man ha hatt samme resultat. Det holder ikke å skylde på fusjoner eller dårlig IKT, sier hun.

Vi vil tilby de berørte rettshjelp

Vi ønsker å komme i kontakt med de aktuelle kvinnene for å bistå de rettslig dersom de ønsker det. Henvendelser til oss om dette kan også være anonyme. – Vi har et godt rettshjelpstilbud i Kreftforeningen. Dette vil jeg gjerne formidle. Jeg føler med kvinnene, og vi vil gjerne bistå om vi på noen måte kan hjelpe rettslig, eller for eksempel med å klage til Norsk pasientskadeerstatning.

Er du berørt? Ta kontakt med oss på Kreftlinjen på telefon 800 57 338.

Les hele artikkelen på Dagens Medisin