Både når det gjelder forekomst og dødelighet av føflekkreft er Norge blant de land i verden som ligger dårligst an. De siste årene har antall tilfeller økt kraftig.  I fjor fikk for første gang over 2000 personer føflekkreft her til lands.

- Dette er unødvendig fordi vi vet hvordan vi kan forebygge føflekkreft. Nå er det viktigere enn noen gang å skape oppmerksomhet om solbeskyttelse og hvor viktig det er å komme tidlig til lege med hudforandringer, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Den 11. mai arrangerer derfor Kreftforeningen og norske hudleger en nasjonal hudsjekkdag. Da rydder hudleger mange steder i landet timeplanen for å sjekke føflekker uten rekvisisjon fra lege. Fra 18. april vil det være mulig å reservere tid på telefon eller på internett.

Avgjørende å kjenne faresignaler

Hvert år dør over 300 personer av føflekkreft i Norge. Hudlege Jon Langeland er særlig bekymret for at mange kommer for sent til lege med hudforandringer.

- Få land i verden har høyere dødelighet av føflekkreft enn oss. Det er avgjørende å vite hvilke faresignaler man skal se etter selv, slik at man kommer seg til lege før kreften har spredt seg. Særlig menn over 50 år kommer ofte for sent til legen, og det kan få fatale konsekvenser, forteller Langeland, som er nasjonal koordinator for hudlegene i denne aksjonen. Hans tips er å oppsøke lege dersom du har en føflekk som skrifter form, farge, klør eller blør.

Under Hudsjekkdagen i fjor ble det oppdaget 68 hudkrefttilfeller. 11 av dem var føflekkreft.

- Det er veldig bra at hudlegene stiller opp på denne dugnaden, som høyst sannsynlig har reddet liv. Hudsjekkdagen handler likevel først og fremst om at folk flest skal bli kjent med hvordan hudkreft kan forebygges og hvilke hudforandringer de skal gå til lege med. Undersøkelser viser at nordmenn vet minst om føflekk-risiko, sammenlignet med folk i Sverige og Danmark, sier Ryel.

Hudsjekkdagen skjer i forbindelse med den europeiske kampanjen Euromelanoma, hvor over 30 land deltar.

Vær oppmerksom på føflekker som:

• vokser eller endrer form
  • endrer farge, spesielt til svart
  • klør eller blør
  • danner sår som ikke vil gro

Disse gruppene er særlig utsatt:

• har lys hud og blir lett solbrent
  • har vært solbrent gjentatte ganger
  • går eller har gått mye i solarium
  • har mange føflekker (over 50 flekker)
  • tilbringer mye tid i solen
  • noen i familien har hatt føflekkreft

Har du en mistenkelig føflekk? Slik reserverer du tid til føflekksjekk 11. mai

Sjekk kreftforeningen.no/hudsjekk om hudforandringer du skal se etter og hvordan bestille time. Timebestilling fra 18. april og til alle timer er bestilt. Bestill på internett eller ring Kreftlinjen på 800 57 338, mandag–torsdag 0900–2000 og fredag 0900–1500. Egenandel er 320 kroner. Får du ikke time til Hudsjekkdagen, bør du kontakte fastlegen.