Tre viktige krefttilbud som har oppstått i koronatid

Da koronaviruset kom til landet, måtte Kreftforeningen tenke nytt for å hjelpe kreftpasienter og pårørende. Her er noe av det vi er ekstra stolte av.

For den nye generalsekretæren, Ingrid Stenstadvold Ross, var det vondt å måtte stenge alle de tradisjonelle møteplassene i en tid der hun opplevde at kreftrammede trengte foreningen mer enn noensinne.

– Vår aller viktigste oppgave var å sørge for å fylle gapet mellom behov og tilbud så raskt som mulig. Derfor gjorde vi ikke bare våre eksisterende tilbud digitale. Vi startet også flere nye, som kjøretjeneste, heltemøter og webinarer, forteller hun.

1) Kjøretjenesten

Kreftforeningen fikk mange henvendelser fra kreftpasienter som ikke turte å sette seg på Helseekspressen eller å ta bussen til legekontoret fordi de var redde for å bli smittet av koronaviruset. Derfor rigget vi til Kreftforeningens kjøretjeneste, der frivillige kommer hjem til kreftpasienter og kjører dem trygt til og fra legekontor og apotek i de største byene i landet.

Minst like viktig som selve turen, er møtene mellom passasjer og sjåfør. Mange av våre frivillige har egne erfaringer med kreft og kan dermed fungere som en viktig støtte for pasienter som trenger hjelp, veiledning og omsorg.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen

2) Digitale heltemøter for barn og unge

Vanligvis arrangerer Kreftforeningen Treffpunkt, et fysisk tilbud hvor barn og ungdom som er pårørende til noen med kreft, kan komme sammen og gjøre ulike aktiviteter. Det å treffe andre i samme situasjon og gjøre gøyale ting sammen har en veldig positiv effekt, men med koronaen måtte dette tilbudet stenge.

– Hverdagen er tøff når du er liten og lever med kreft i familien, og de pårørende har det ekstra tøft nå i koronatid. Barn som går på skolen, kan være redde for å gjøre den de er glad i, mer syk, forteller Stenstadvold Ross.

Da kom noen plutselig på ideen om å lage digitale heltemøter der de inviterte kjendiser til et eksklusivt møte med disse barna og ungdommene. Ved å gjøre dette digitalt, kunne dessuten barn og unge over hele landet delta. En av dem som ble med, var fysiker og NRK-programleder Selda Ekiz.

Det var rørende å se hvor mange som hadde tatt seg tid til å se på eksperimentene mine. Når jeg har det kjipt i livet, hjelper det å kunne få et friminutt. Sorgen trenger ikke å gjennomsyre alt. Da er det fint å få lov til å være en slags motvekt for andre til alt det kjipe.

Selda Ekiz, fysiker og NRK-programleder
NRK-programleder Selda Ekiz gjorde ulike fysikkeksperiment for barn med en kreftsyk mor eller far.

3) Koronarådgivning og webinar

Det viste seg raskt at kreftpasienter og pårørende hadde mange spørsmål om kreft og korona, og for oss i Kreftforeningen var det svært viktig å kunne gi raske og gode svar. Det første vi gjorde for å dekke informasjonsbehovet, var å bemanne opp rådgivningstjenesten vår. Helsedirektoratet klarte ikke å ta unna alle telefonene som kom fra kreftrammede. Nå fikk vår faste rådgivningstjeneste med sykepleiere, sosionomer og jurister ansvaret for å svare på spørsmål om kreft og korona.

Vi fant deretter ut at vi kunne få ut mye informasjon og samtidig gi folk sjansen til å stille direkte spørsmål gjennom digitale arrangement som webinarer. Vi hadde egne webinar om isolasjon og ensomhet i koronaens tid, om hvordan det er å være pårørende nå om dagen, og vi fikk til og med assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til å være med en hel time i webinarserien Pandemifri for å svare på spørsmål om kreft og korona.

– Jeg er utrolig stolt over alt det vi har fått til i en krevende koronatid, og det hadde ikke skjedd uten alle de gode medlemmene og giverne våre. Likevel kan vi alltid bli bedre. Har du andre behov vi ikke dekker i koronatid, ta kontakt med oss. Vi ønsker å være her for dere, sier den nye generalsekretæren.

Snakk med oss om kreft

Mandag–fredag: 09.00–15.00

radgivning@kreftforeningen.no21 49 49 21 Chat med ossOm rådgivningstjenesten

Støtt vårt arbeid

Jo flere vi er, jo mer kan vi få til. Takket være våre medlemmer og givere kan vi stadig vinne nye seire i arbeidet for alle som rammes av kreft. Sammen skaper vi håp og resultater.

Var dette nyttig?