Tusenvis av kvinner utsetter livmorhalsprøven på grunn av korona

Siden mars har 25 000 færre kvinner tatt livmorhalsprøven sammenlignet med i fjor. – Det er svært alvorlig, sier Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen. Foto: Jorunn Valle Nilsen

– Etter at #sjekkdeg-kampanjen startet i 2015 har vi sett en fantastisk økning i antall kvinner som sjekker seg for å forebygge livmorhalskreft, men nå går tallene i en dramatisk retning, sier Ross.

Årsaken til det store frafallet er koronapandemien. I mars stanset Livmorhalsprogrammet utsendelsen av påminnelser for å redusere det akutte presset på helsevesenet, og mange unngikk å gå til legen. Resultatet er nedslående.

– I januar og februar ble det tatt flere prøver enn i de samme månedene i 2019. Deretter ser vi nærmest en bråstopp etter 12. mars da koronapandemien for alvor gjorde sitt inntog i Norge. Dette er svært alvorlig, sier Ross og legger til:

Det har aldri vært viktigere å sjekke seg enn nå.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen

Sender SMS

Ameli Tropé, leder av Livmorhalsprogrammet hos Kreftregisteret, forsikrer om at de er i gang med å sende ut påminnelser igjen, og har en sterk oppfordring til kvinner om å bestille time når de får varsel.

– Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig dette er. Nå er vårt hovedfokus å ta igjen etterslepet fra korona. Sjekker du deg jevnlig til du er 69 år, er sannsynligheten for å få livmorhalskreft veldig liten, sier Tropé.

Vanligvis får kvinner fra 25 til 69 år brev fra Kreftregisteret når det er på tide å ta ny prøve, hvor de blir oppfordret til å bestille en legetime og sjekke seg – for å forebygge livmorhalskreft. Kvinner som fyller 25 år i år får også påminnelse på SMS eller i digital postkasse nå i høst. Dette gjøres for å sikre at så mange unge kvinner som mulig tar del i Livmorhalsprogrammet.

Fakta om livmorhalskreft og livmorhalsprogrammet

• Over 300 norske kvinner får livmorhalskreft årlig. Uten Livmorhalsprogrammet ville tallet vært rundt 1000.
• Mellom 70 og 90 kvinner dør av sykdommen årlig.
• Mer enn halvparten av de som får livmorhalskreft har ikke deltatt som anbefalt i Livmorhalsprogrammet.
• I 2015 var Kreftforeningen med på å starte #sjekkdeg-kampanjen som siden har blitt markert i september hvert år.
• Per i dag er det 70 prosent deltagelse for hele målgruppen i hele landet. Kreftregisteret har som minimumsmål at dekningsgraden skal opp til 80 prosent, etter anbefaling fra Verdens helseorganisasjon (WHO).
• På verdensbasis er livmorhalskreft den tredje største kreftformen som rammer kvinner. I Norge er sykdommen den niende mest vanlige kreftformen blant kvinner, takket være Livmorhalsprogrammet.

– Det er 108 687 kvinner i alderen 25 til 33 år som ikke har tatt livmorhalsprøve de siste tre og et halvt årene. Vi må gjøre alt vi kan for å få de som faller utenfor med i programmet. En enkel livmorhalsprøve kan redde liv, sier Tropé.

Kan unngås

Ved å sjekke seg alle de gangene man får påminnelse om å ta prøve, kan risikoen for livmorhalskreft reduseres med over 80 prosent.

– Det er ikke ofte vi kan si at vi kan unngå å få kreft, men når det gjelder livmorhalskreft så kan vi i stor grad det. Med en enkel livmorhalsprøve kan vi fange opp noen alvorlige celleforandringer før det utvikler seg til kreft, sier Kreftforeningens generalsekretær.

– Koronapandemien har virkelig lært oss betydningen av å ta egen helse på alvor. #sjekkdeg-budskapet har aldri vært mer treffende, og vi håper at årets kampanje bidrar til å snu den skremmende trenden vi nå ser. Vi må gjøre alt vi kan for at koronapandemien ikke fører til at flere får kreft, avslutter Ross.

#sjekkdeg-kampanjen

Vårt budskap er enkelt: Ring legen, ta livmorhalsprøve og unngå livmorhalskreft. Ved å ta prøven kan celleforandringer oppdages og behandles, og mange kan unngå kreft.

Slik kan du bidra til #sjekkdeg

• Ring legen din og bestill time for å få tatt en livmorhalsprøve når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret.
• Oppfordre alle kvinner du er glad i til å gjøre det samme.
• Bruk dine sosiale medier til å spre kampanjebudskapet ved å dele innhold merket med emneknaggen #sjekkdeg.
• Legg #sjekkdeg-rammen på Facebook-profilbildet ditt. Søk opp «sjekkdeg» i Facebooks rammeverktøy (som du kommer til ved å klikke på profilbildet ditt).
• Gi en gave til Thea Steens minnefond. Midlene som kommer inn går til vårt arbeid med å forebygge livmorhalskreft.

Var dette nyttig?