Derfor snakker vi om arv

Mennesker som smiler

Din hjertesak

De fleste av oss har saker vi er ekstra opptatt av i livet. Du har kanskje selv vært berørt av kreft, og er engasjert i kreftsaken? Eller kanskje er det menneskerettigheter du er mest opptatt av. Eller dyrs velferd, eller kanskje barns oppvekstvilkår, eller fattigdomsbekjempelse? Dine bidrag er viktige for din hjertesak, og omvendt: Din hjertesak har kanskje hatt stor innflytelse på livet ditt.

En gave i ditt testament kan være med på å reflektere livet du har levd, verdiene du har levd etter og opplevelsene du har hatt. Du kan sørge for at de hjertesakene du bryr deg mest om, også kan videreføres i fremtiden.

Slik setter du opp et testament Det er ikke et krav om at du må få hjelp fra en advokat for å sette opp testamentet, men det er lovbestemte formkrav som må følges for at det skal være gyldig.

Vi er takknemlig for alle gaver

Mange tror at for at det skal bety noe, må man testamentere bort store summer og verdier. Det er ikke tilfellet. Vi er takknemlige for hver krone vi får, og alle beløp er gull verdt for kreftsaken. Faktisk kommer rundt en fjerdedel av Kreftforeningens inntekter fra arv. Ofte har den som testamenterer valgt å dele arven mellom familien sin og en eller flere hjertesaker.

Disse gavene gjør at vi hvert år kan bevilge betydelige summer til kreftforskning i Norge. Pengene fra generøse mennesker som gir til kreftsaken har vært avgjørende for at norsk kreftforskning er i verdenstoppen.

Det har bidratt til banebrytende forskning som redder, forlenger og forbedrer livene til mennesker som er rammet av kreft.

Giverne har vært opptatt av at de som kommer etter dem – deres barn, barnebarn og kommende generasjoner – skal få det bedre. Det du etterlater deg har stor betydning for ettertiden. Det gir oss, og alle som velger å gi en del av sin arv til oss, en enorm kraft til å skape forandring og forbedring, til å redde liv – sammen!

Kanskje er det du som står bak det neste kreftgjennombruddet?

Slik jobber vi med arvesaker

Kreftforeningen har egne advokater og saksbehandlere som har solid erfaring med behandling av arvesaker og oppgjør av dødsbo. Vår klare rettesnor når vi gjør opp et bo, er å være lojal mot ønskene dine i testamentet, og å gjøre opp boet på en respektfull måte. Vi sørger alltid for at alle utgifter blir betalt, og sikrer gravstøtte, blomster og stell av graven i hele festetiden, hvis ikke du har bestemt noe annet.

Felles krefter

Kreftforeningens magasin, Felles krefter, hadde arv som tema våren 2019. Her kan du lese flere av sakene.

Hattehylle med hatten til BirgerEt ærefullt oppdrag

Mer om arv

Bestemor og barnebarnARVELOVEN

Bør du opprette et testament?

Arven etter MarieLIVETS STØRSTE GAVE

Arven etter Marie