Hva er Blå sløyfe-aksjonen?

Blå sløyfe-aksjonen er et samarbeid mellom Prostatakreftforeningen og Kreftforeningen. Målet med aksjonen er å

• vise at vi bryr oss med dem som har eller har hatt prostatakreft og deres pårørende
  • spre informasjon og øke kunnskapen om prostatakreft
  • skaffe midler til forskning på prostatakreft

Hvor kan man kjøpe blå sløyfer/pins?

Du kan kjøpe sløyfer hos XXL, Power, Vitus apotek, Eplehuset og hos Ditt apotek. I tillegg kan du bestille i vår nettbutikk, eller besøke en av Prostatakreftforeningens mange stander rundt om i landet. Se oversikt over alle samarbeidspartnerne og deres bidrag.

Hva går pengene fra aksjonen til?

Ved å støtte aksjonen viser du at du bryr deg om de som er rammet, bidrar til økt kunnskap og mer forskning på prostatakreft.

Hvert år rammes nær 5 000 menn av prostatakreft, og over 1000 dør som følge av sykdommen. Det gjør prostatakreft til den mest utbredte kreftformen i Norge, til tross for at den kun rammer menn. I 2030 forventes tallet å stige til 7000.

Ikke alle former for prostatakreft trenger behandling. Nå haster det å få på plass et diagnoseverktøy som kan skille den aggressive prostatakreften som trenger behandling, fra den milde formen som heller bør overvåkes. Med bedre diagnoseverktøy vil flere overleve og færre overbehandles. Da kan flere menn leve lange, gode liv.

Dette ønsker vi Kreftforeningen og Prostatakreftforeningen å gjøre noe med! Vi er helt avhengige av alle engasjerte støttespillere. Dere gjør at prostatakreftforskningen kan fortsette å gjøre fremskritt.

Kan jeg vippse penger til Blå sløyfe-aksjonen?

Ja, du kan vippse et valgfritt beløp til 2255.

Hvordan får jeg en blå sløye på profilbildet mitt?

1. Gå inn på din Facebook-profil
  2. Klikk på profilbildet ditt og velg «legg til ramme»
  3. Skriv «Blå sløyfe» i søkefeltet som dukker opp i Facebooks rammerverktøy
  4. Velg vår sløyfe som da skal dukke opp øverst
  5. Angi eventuelt tidsrom du ønsker å ha den på (eksempelvis ut november måned)
  6. Bekreft

Dette er gratis, og en flott måte å spre kjennskapen til kampanjen på blant venner og kjente.

Legg gjerne ved en tekst på bildet ditt, for eksempel: «Jeg setter en Blå sløyfe på profilbildet mitt i november for å vise solidaritet med de som er rammet og for å skape oppmerksomhet til den største kreftformen av alle, prostatakreft. Jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme. Støtt Blå sløyfe!»

Hvorfor har dere valgt å sette fokus på prostatakreft?

Hvert år rammes flere enn 5 000 menn av prostatakreft, og over 1000 dør som følge av sykdommen. Det gjør prostatakreft til den mest utbredte kreftformen i Norge, til tross for at den kun rammer menn. I 2030 forventes tallet å stige til 7000.

Dette ønsker vi Kreftforeningen og Prostatakreftforeningen å gjøre noe med!

Hvilke aktiviteter er planlagt i forbindelse med denne aksjonen?

I tillegg til å oppfordre alle til å støtte aksjonen gjennom å kjøpe en pin eller andre blå sløyfe produkter, donere via Vipps (2255) med mer, vil det bli laget filmer og annet materiale som skal bidra til at flest mulig blir kjent med at det nå er lansert en blå sløyfe i Norge, og at dette handler om prostatakreft. Vi jobber med flere samarbeidspartnere som vil bidra til dette på ulikt vis.

Aksjonen vil også avholde åpne folkemøter flere steder i landet.

Hvordan kan privatpersoner og bedrifter støtte Kreftforeningens arbeid på dette området?

Du kan støtte Blå sløyfe på mange måter, men det enkleste er å gi en gave i skjemaet på nettsiden eller vippse et valgfritt beløp til 2255.

Ellers kan du gjøre følgende:

• Gi et valgfritt beløp til kontonummer 5010 05 49791
  • Kjøp en Blå sløyfe-pin i nettbutikken eller hos en av våre samarbeidspartnere (XXL, Power, Vitus apotek, Eplehuset, Ditt apotek) og bruk den for å vise din støtte til dem som er rammet av prostatakreft og deres pårørende.
  • Støtte ved å kjøpe andre Blå sløyfe-produkter fra en av våre samarbeidspartnere
  • Start en digital innsamling for Blå sløyfe.
  • Sett en Blå sløyfe på profilbildet ditt på Facebook.
  • Fortell venner og kjente om aksjonen og hva den handler om.
  • Har du ønsker om å gjøre noe annet/mer ber vi om at du kontakter Kreftforeningen.

Hvorfor har ikke Kreftforeningen lenger et samarbeid med Movember?

Vi har hatt en formell samarbeidsavtale med Movember i fem år, men denne avtalen gikk ut i 2015. Nå samarbeider vi med Prostatakreftforeningen om Blå sløyfe. Formålet er fortsatt prostatakreft.

Hvorfor har dere valgt november for denne kampanjen?

November er måneden hvor menn og kreft settes på den nasjonale dagsorden. Dette har Kreftforeningen gjort i de siste tolv årene. Tidligere har vi blant annet samarbeidet om Movember-aksjonen, men i år handler det ikke om å gro barter. I år handler det om å vise solidaritet med de som er eller har vært rammet av prostatakreft ved å bære den blå sløyfen. Pengene fra aksjonen vil gå til mer forskning knyttet til prostatakreft.