Bli frivillig i Kreftforeningens følgetjeneste

Kreftforeningens følgetjeneste tilbyr kreftpasienter trygg transport til og fra behandling hos fastlege, sykehus eller apotek.

Frivillige i Kreftforeningens følgetjeneste sørger for at kreftpasienter får en hyggelig og trygg kjøretur. Du får god opplæring, og vi har stort fokus på smittevern i opplæringen. Du bruker enten din egen bil eller en leiebil som Kreftforeningen disponerer. Du vil få dekket alle dine utgifter i forbindelse med oppdragene.

Vi etterstreber at du som frivillig skal kjøre de samme pasientene og bruke samme bil hver gang for å skape trygghet for begge parter. Bestillinger og avtale av oppdrag foregår via appen Nyby.

Vi søker frivillige i Nordre Follo, Oslo, Trondheim, Ålesund, Nord-Jæren, Kristiansand, Lillesand, Vennesla, Haugalandet, Hamar, Stange, Valdres, Sandefjord og Tromsø.

Hva kan du bidra med?

• Kjøre kreftpasienter til og fra behandling, samt kontroller hos fastlegen eller på sykehus.
  • Kjøre kreftpasienter til apoteket for å hente medisiner eller annet utstyr.

Hvem ser vi etter?

• Du har førerkort, klasse B.
  • Du har tilgang på bil eller kan kjøre en leiebil/delebil.
  • Du snakker godt norsk.
  • Du er frisk, symptomfri og ikke i risikogruppene for korona-smitte.

Alle som er frivillige hos oss er ambassadører for kreftsaken. Vi treffer mange mennesker, og noen ganger er de i en sårbar situasjon. At vi er pålitelige er derfor ekstra viktig. Vi forventer også at frivillige er snus- og røykfrie på aktiviteter i regi av Kreftforeningen.

Hvor mye tid tar det?

• Opplæring i forkant på 3 timer.
  • Du må kunne ta minimum to kjøreoppdrag i måneden (tur/retur = ett oppdrag).
  • Du må ha mulighet på dagtid, da de fleste kjøreoppdrag vil være på dagtid.

Ja, jeg vil bli frivillig

Vil du bidra som frivillig? Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra! Hvilke aktiviteter som trenger frivillige, og hvor i landet, varierer. Meld interesse, så kontakter vi deg og forteller om hvilke aktiviteter som har behov akkurat nå.