Verdens aktivitetsdag ble markert på Egertorget i Oslo 10. mai. NCD-alliansen rettet oppmerksomheten mot betydningen av 30 minutters fysisk aktivitet hver dag.

NCD-alliansen, bestående av Kreftforeningen, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), Nasjonalforeningen for folkehelsen og Diabetesforbundet rettet oppmerksomheten mot betydningen av fysisk aktivitet hver dag.

I strålende sol benyttet mange forbipasserende muligheten til å måle sin biologiske alder og å delta i rokonkurranse og korte trimøkter. Radioprofil Geir Schau intervjuet H.K.H. Kronprins Haakon om viktigheten av å være i aktivitet, og fikk med seg hele Egertorget på å ta knebøy.

Helseminister Bent Høie og stortingsrepresentantene Jan Bøhler og Abid Raja ble utfordret i ulike fysiske øvelser. De fire store interesseorganisasjonene ønsket spesielt å nå ut til menn mellom 35 og 55 år til å være mer fysisk aktive.

– Dagens samfunn stiller stadig færre krav til naturlig bevegelse i hverdagen. Folk bruker bilen til jobb, sitter seg gjennom arbeidsdagen, kjører til butikken og tilbringer kvelden sittende foran sofaen eller PC-en. Kun en av tre i den voksne befolkningen oppfyller anbefalingen om å være i bevegelse i 30 minutter om dagen. Mange opplever at dagen er full, og har ikke tid til å røre på seg underveis. Det er bekymringsfullt, med tanke på at man kan redusere risikoen for sykdommer som kreft, diabetes type 2, hjerte- og karsykdom, ved nok fysisk aktivitet, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Var denne siden nyttig?