Framtidens kreftbehandling

Kjetil Nerland ble reddet av en utvidet gentest. Kreftforeningen vil at alle pasienter med spredning skal få samme mulighet. Dette og mye mer tar vi opp i vårt magasin, Felles krefter, våren 2021.

Framtidens kreftbehandling

Felles krefter nr. 1, 2021

Gjensidigheten

Av: Lars Saabye Christensen

Det er vi, pasientene
som burde hatt visittid, minst
én dag i uken, helst to
alt ettersom hvordan formen er
Så kunne vi gå på besøk
til de pårørende, ikke bare
for å trøste dem
men for ikke å glemme
hvordan det er å være
i alminnelighetens tjeneste
før vi blir hentet tilbake
til unntakets ensomme kollektiv

Illustrasjon: Christian Bloom

Foto: Magnus Stivi

Lars Saabye Christensen (67), en av Norges mest leste, allsidige og prisbelønte forfattere.

«Diktet er skrevet i løpet av de siste årene, ikke at jeg har brukt så lang tid på det, men det er i dette tidsrommet det hører hjemme, ganske enkelt fordi diktets stoff berører mine egne erfaringer. Jeg ble opptatt av det både sterke og sårbare forholdet mellom pasienter og pårørende. Jeg hadde, dessverre, anledning til å stå på begge disse sidene, og det slo meg, slik det sikkert har slått mange, at selv om belastningen på den pårørende er av en annen karakter, er den like fullt nærmest altoppslukende. Det er det gamle spørsmålet: Hvem trøster de som trøster oss? Og eksemplene er mange på at pasienten trøster den pårørende. Det er ganske vakkert. Diktet er en del av en samling som ennå ikke er utgitt.»

Støtt vårt arbeid

Jo flere vi er, jo mer kan vi få til. Takket være våre medlemmer og givere kan vi stadig vinne nye seire i arbeidet for alle som rammes av kreft. Sammen skaper vi håp og resultater.