Vi har normalt ikke så mange solrike, varme dager her i Norge. Nettopp derfor er det lurt å ha gode solrutiner på plass når sola plutselig er tilbake igjen. Ofte er det ikke så mye som skal til for at barn og voksne kan nyte soldagene uten at noen blir solbrent. Litt sol er bra – for mye er ikke bra.

Lurer du på noe om sol, solarium og hudkreft? Her finner du mer informasjon.

Er dere ikke Solvennbarnehage ennå? Det er enkelt å bli med

• Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Solbeskyttelse handler om mer enn solkrem Gode tips om Solvennbarnehager på barnehage.no.

Sjekkliste så dere kan nyte sola

Solbeskyttelse handler om mer enn solkrem. Følg denne sjekklisten, så blir det enklere å nyte sola når den plutselig dukker opp.

• Vi tar pauser fra sola og sørger for at aktiviteter og lek kan skje i skyggen.
  • Vi passer på at barna har på lette klær og noe på hodet.
  • Vi smører barna godt med solkrem med minimum faktor 15 før vi går ut om formiddagen.
  • Vi smører barna på nytt hvis de har svettet mye eller badet.
  • Vi informerer foreldrene om barnehagens solrutiner og minner dem om at barna skal ha med solkrem og solhatt.
  • Voksne er gode rollemodeller og beskytter oss i sola.
  • Vi sørger for nok skygge på uteområdene og kontakter kommunen/barnehagens eier hvis vi mangler skyggemulighet.
  • Vi vurderer barnehagens solrutiner årlig og gjør endringer ved behov.
  • I vår barnehage er vi glade i sola, men verken voksne eller barn skal behøve å bli solbrent.

Hvilke punkter fungerer bra i deres barnehage? Er det noe dere vil endre i sommer?

Del informasjonen med foreldrene

Det er lurt å involvere foreldrene så de blir kjent med hvilke rutiner barnehagen har for solbeskyttelse: Hvordan legger vi opp dagen så vi unngår de sterkeste solstrålene? Hvordan kan vi lære barna hva som er bra med sola, og hva som er mindre bra? Dette og andre tips om solbeskyttelse finner du i digitale nyhetsbrev som sendes til alle Solvennbarnehager. Del gjerne nyhetsbrevene med foreldrene.

Bestill informasjonsmateriell
Informasjonsmateriellet er gratis, dere betaler kun porto og ekspedisjonsgebyr.

Tips til solaktiviteter – lek og lær

Gjennom leker og aktiviteter kan barna på en morsom måte bli mer bevisst på hvorfor vi bør beskytte oss mot sterke solstråler. På denne siden finner du mange forslag til leker og aktiviteter.

Magiske UV-perler kan kjøpes i vår nettbutikk. Hver pose består av 600 perler og strikk til ca 30 armbånd.

Hva når det er mangel på skygge?

Barnehager som har lite skygge på uteområdene kan ta kontakt med kommunen eller barnehagens eier. Be om hjelp som gjør forholdene på uteområdene bedre. Det å plante trær, bygge skyggetak eller henge opp solseil er eksempler på tiltak som gir barna mulighet til å være ute uten at de må være direkte i intens sol. Barn velger ofte et svalt og skyggefullt sted, hvis de har muligheten.

Det finnes mange ulike solseil på markedet. Kreftforeningen kjenner ikke til kvaliteten på de ulike produktene, men har samlet lenker til noen forskjellige leverandører som har solseil i ulike kvaliteter og prisklasser:

Hos firmaet Rustibus får dere fem prosent rabatt og gratis frakt ved at dere oppgir kampanjekoden Kreftforeningen når dere bestiller. Firmaet donerer også fem prosent av salgssummen for hvert solgte solseil i denne kampanjen til Kreftforeningen.

Solsejl.dk i Danmark gir norske barnehager 20 % rabatt på solseil. For å få rabatten skriver du “Kreftforeningen” i feltet: Rabatkode.