Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Solvennbarnehager

Over 1600 barnehager er Solvennbarnehager og har gode rutiner for solbeskyttelse. Bli med, og nyt fine soldager uten å bli solbrent.

Vi har normalt ikke så mange solrike, varme dager her i Norge. Nettopp derfor er det lurt å ha gode solrutiner på plass når vi har solrike dager igjen. Ofte er det ikke så mye som skal til for at barn og voksne kan nyte soldagene uten at noen blir solbrent. Litt sol er bra - for mye er ikke bra.

Bli Solvennbarnehage

Ja, vi vil bli Solvennbarnehage. Klikk her og registrer dere i dag.

Barnehagebarn

Sjekkliste så dere kan nyte sola

Solbeskyttelse handler om mer enn solkrem. Følg denne sjekklisten, så blir det enklere å nyte sola når den plutselig dukker opp. Listen kan også lastes ned som plakat og henges opp i barnehagen.

• Vi tar pauser fra sola og sørger for at aktiviteter og lek kan skje i skyggen.
  • Vi passer på at barna har på lette klær og noe på hodet.
  • Vi smører barna godt med solkrem med minst faktor 15 før vi går ut om formiddagen.
  • Vi smører barna på nytt hvis de har svettet mye eller badet.
  • Vi informerer foreldrene om barnehagens solrutiner og minner dem om at barna i sommerhalvåret skal ha med solkrem og solhatt.
  • Voksne er gode rollemodeller og beskytter oss i sola.
  • Vi sørger for nok skygge på uteområdene og kontakter kommunen/barnehagens eier ved mangel på skygge.
  • Vi vurderer barnehagens solrutiner årlig og gjør endringer ved behov.
  • I vår barnehage er vi glade i sola, men verken voksne eller barn skal behøve å bli solbrent.

Hvilke punkter fungerer bra i deres barnehage? Er det noe dere vil endre i sommer?

Del informasjonen med foreldrene

Det er lurt å involvere foreldrene så de blir kjent med hvilke rutiner barnehagen har for solbeskyttelse:Hvordan legger vi opp dagen så vi unngår de sterkeste solstrålene? Hvordan kan vi lære barna hva som er bra, og hva som er mindre bra med sola? Dette og andre tips om solbeskyttelse finner du i nyhetsbrev som sendes til alle Solvennbarnehager. Del gjerne nyhetsbrevene med foreldrene.

• Last ned eller bestill fine Solvennbevis, som viser at dere er en ekte Solvennbarnehage.
  • Bestill brosjyren  "Nyt sola - unngå å bli solbrent. Om solbeskyttelse" og send med barna hjem.
  • Bruk foreldremøtet til å fortelle om solbeskyttelse. Vis gjerne den korte filmen Solreisen, om en solglad pappa som reiser på sydentur med de to smarte barna sine.
  • Lag gode skyggeplasser på barnehagens uteområde. Det kan for eksempel være å plante busker og trær, bygge en levegg eller henge opp solseil.

Bestill informasjonsmateriell
Informasjonsmateriellet er gratis, dere betaler kun porto og ekspedisjonsgebyr.

Tips til solaktiviteter - lek og lær

Gjennom leker og aktiviteter kan barna på en morsom måte bli mer bevisst på hvorfor vi bør beskytte oss mot sterke solstråler. På denne siden finner du mange forslag til leker og aktiviteter.

Magiske UV-perler kan kjøpes i vår nettbutikk. Hver pose består av 600 perler og strikk til ca 30 armbånd.

Hva når det er mangel på skygge?

Barnehager som har lite skygge på uteområdene kan ta kontakt med kommunen eller barnehagens eier. Be om hjelp til å iverksette tiltak som gjør at forholdene på uteområdene blir bedre.Det å plante trær, bygge skyggetak eller henge opp solseil er eksempler på tiltak som gir barna mulighet til å være ute uten at de blir eksponert for den sterkeste sola. Barn velger ofte et svalt og skyggefullt sted, hvis de har muligheten.

Det finnes mange ulike solseil på markedet. Kreftforeningen kjenner ikke til kvaliteten på de ulike produktene, men har samlet lenker til noen forskjellige leverandører som har solseil i ulike kvaliteter og prisklasser:

Hos firmaet Rustibus får dere fem prosent rabatt og gratis frakt ved at dere oppgir kampanjekoden Kreftforeningen når dere bestiller. Firmaet donerer også fem prosent av salgssummen for hvert solgte solseil i denne kampanjen til Kreftforeningen.

Solsejl.dk i Danmark gir norske barnehager 20 % rabatt på solseil. For å få rabatten skriver du “Kreftforeningen” i feltet: Rabatkode.

Eksempler på andre steder som selger solseil:

www.eleanorstanley.se
www.torresolnorge.no/butikk/solseil