Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Lek og lær om sola

Bare fantasien setter grenser for hvordan barn kan lære om sola. Her er ideer til aktiviteter som gjør det gøy å lære om solstrålene.

Mona Stensrud

Emneansvarlig

UV-perler som er hvite inne og blir farget ute i sola.
UV-perler er "magiske" - de er hvite inne og får farge når de kommer i sola.

Gjennom enkle leker kan barna få et sunt forhold til sola. Velg blant disse morsomme aktivitetene, så vil barna lære at sola er bra, men at vi må beskytte oss så vi ikke blir solbrent. Dere får tips til selve aktiviteten, hva dere kan snakke om rundt aktiviteten og hva dere trenger av materialer.

Aktivitetshefte

Her finner du et aktivitetshefte hvor leker og oppgaver om sol og solvett er samlet. Skriv ut hele heftet eller akkurat de arkene dere vil bruke, og få inspirasjon til aktiviteter dere kan gjøre i barnehagen.

Hva kan vi lære om skygge?

Dette kan dere snakke om

Skyggen vår kan fortelle når vi bør beskytte oss! Sola beveger seg fra den står opp i øst til den går ned i vest. Derfor er skyggen vår forskjellig, avhengig av hvor sola står på himmelen i løpet av dagen. På formiddagen og ettermiddagen er sola lav, og skyggen vår er lang. Midt på dagen om sommeren står sola rett over oss på himmelen, og da er skyggen vår kort. Skyggen kan derfor brukes til å huske når vi skal beskytte oss i sola.

Hvis skyggen er kortere eller like lang som oss selv, skal vi huske å leke litt i skyggen, ha noe på hodet og dekke huden med klær eller solkrem.

Dette kan dere gjøre

Forsøk 1: På en solskinnsdag kan vi gå ut og måle vår egen skygge. Et barn står med ryggen mot solen, slik at barnets skygge er tydelig. Tegn med kritt rundt skyggen. Barnet kan eventuelt legge seg ned ved siden av skyggen slik at forskjellen blir tydelig. Undersøk skyggen, er den mindre eller større enn barnet? Vi kan utforske skyggen tidlig på dagen. Men hva skjer med skyggen når dere tegner den på nytt senere på dagen? Har den forandret seg?

Forsøk 2: Er det overskyet kan dere gjøre forsøket innendørs. La en lampe være sola og sett opp en liten lekefigur som kan kaste skygge. Se forskjell på skyggen når lampen holdes rett over figuren og skift så vinkel på lyset, som om den var en sol som står lavt på himmelen.

Forsøk 3: Når sommersola er stekende varm, kan det være godt å gå inn i en sval hytte. Lag hytte av gamle gardiner, duker eller tepper.

Forsøk 4: Gå på skyggejakt! Gå ut og finn fine skyggeplasser hvor dere kan leke eller spise matpakken.

Hva trenger dere?

Forsøk 1: En solskinnsdag, kritt og en frivillig som vil kaste skygge.
Forsøk 2: En lekefigur og en lampe.
Forsøk 3: Få foreldre til å ta med gamle duker, gardiner og tepper.

Lag spennende ting av UV-perler

Dette kan dere gjøre

UV-perler er "magiske"! De er hvite inne, men skifter farge når de kommer ut i sola. Lag armbånd eller tre UV-perler på skolisser. Noen klarer kanskje å lage et fantasidyr? La barna tegne et morsomt motiv på en stor papplate og lim på de hvite UV-perlene. Ta med bildet ut i sola og se hva som skjer! Eller lag motivet ute i sola, og se hva som skjer når dere kommer inn igjen. Bildet blir hvitt og "hemmelig" inne, når det ikke får solstråler på seg.

Smør gjerne solkrem på noen UV-perler, eller legg en stoffbit over noen, og se hva som skjer når dere går ut i sola.

Dette kan dere snakke om

Det at UV-perlene forandrer farge ute i sola viser at det er en annen, usynlig type stråler i sola enn de vi får for eksempel av en lampe inne. Sola er kjempeviktig for alt som lever på jorda, uten den hadde det vært kaldt og mørkt og vi kunne ikke levd her. Men solstrålene ute er sterke og det er viktig at vi beskytter oss.

Hva trenger dere:

UV-perler, som blant annet fås kjøpt i vår nettbutikk. Det går fint an å supplere med vanlige perler. Hyssing, strikk, papplater, tegnesaker, solkrem.

Når og hvordan må vi beskytte oss i sola?

Dette kan dere snakke om

Om vinteren er det ikke nødvendig å beskytte seg i sola. Om våren og sommeren er sola sterk og det er viktig at vi beskytter oss, mens når det ikke er sol, er det ikke like nødvendig.

Den beste måten å beskytte seg på er å oppholde oss mindre i de sterkeste solstrålene. Klær og noe på hodet gir også god beskyttelse. Solkrem er nødvendig når vi ikke beskyttet på annen måte, og da må vi smøre oss skikkelig jevnt og godt.

1. Sjekk været.
Alle barnehager bør ha en liten «meteorolog». Kanskje oppgaven kan gå på omgang, slik at barna er meteorolog en dag eller uke hver? La meteorologen gå ut for å sjekke været. Sammen kan barna se på værplakaten dere kan bestille, og finne ut hvor pilen skal stå. Er det behov for å beskytte oss i sola i dag?

2. Vi kan lære av hvordan dyrene beskytter seg.
Det er deilig å leke ute og kjenne sola varme huden. Spesielt her i Norge hvor vi ikke har så veldig lang sommer. Dyrene beskytter seg på forskjellige måter, med pels, skall, og hvordan de oppfører seg i sola. Bestill plakaten Dyrenes solvett og snakk om den. Hvis vi ser på hva dyrene gjør og hvordan de beskytter seg, er det enklere å forstå at også vi mennesker må beskytte oss – vi som ikke har pels eller noe annet som beskyttelse.

3. La barna sjekke hvilken hudtype de har
Snakk gjerne om at lys hud blir fortere solbrent enn mørk hud, og hva som er grunnen til at noen har mørk hud og andre lys hud.

4. La barna brette en flott papirsolhatt
Fargelegg og gjør papirhatten personlig, eller bruk farget silkepapir. Hatten varer ikke evig, men kan minne oss på at det er lurt å ha noe på hodet når solstrålene er sterke.

Hva trenger vi?

1. Meteorolog: Bestill et gratis værhjul
2. Lær av dyrenes solvett: Bestill eller last ned plakaten Dyrenes solvett. Kanskje barnehagen har bilder av andre dyr, eller ekte fjær eller pels, som kan gi barna enda bedre forståelse for at mennesker uten dette, må beskytte oss.  Last ned fargeleggingsark med Dyrenes solvett-motiv.
3.  Last ned og skriv ut denne hudtypeplakaten, med hender i ulik farge

Feire sola og arranger en "Sydentur"

barnehagebarn leker sydentur
"Sydentur" i Vangan barnehage. Foto: flatangernytt.no

Når sola ikke er hos oss, kan vi dra til den! Ta med barna på en spennende reise som starter på "flyplassen" i barnehagens garderobe. Der må alle igjennom passkontrollen og sjekke inn bagasjen før de kan gå om bord i flyet, som dere har satt sammen av mange stoler. Kanskje det er litt servering på flyet? Fremme i «Syden» venter deilige strender med solmadrasser og kald drikke. Og så må dere naturligvis huske å beskytte dere mot den sterke syden-sola, med parasoller eller annen "skygge" dere lager, solhatt, solbriller og “solkrem”.

Dette kan dere snakke om

Snakk med barna om når og hvor solstrålene er mest intense. Om vinteren er det lite sol i Norge, mens i land lenger syd kan sola være sterk selv om det er vinter her. Snakk om hva som er viktig å tenke på, hvis vi reiser til land med sterk sol, og hva de må ha med seg når de skal på barnehagens "sydentur".

Hva trenger dere?

Be foreldrene pakke en liten bag eller koffert til barna, der de har med badehåndkle, sommertøy, solbriller og “solkrem", som gjerne kan være fuktighetskrem akkurat på denne reisen.

Stoler eller benker som settes på rekke som i et fly. Kanskje støvsugeren kan fungere som flymotor-lyd? Papir til å brette solhatter av. A3-ark holder til de aller minste, mens andre må ha litt større ark. Mat og drikke på flyet og fremme i Syden. Parasoll eller noe annet dere kan kose dere "i skyggen" av.

Se gjerne den lille filmen Solreisen før dere reiser - god tur!

Last ned eller bestill plakater og annet informasjonsmateriell.