Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Slik lager dere en tobakkspolicy

En tobakkspolicy gjør det enklere å gjennomføre tobakksfri skoletid i praksis, og det blir tydeligere for alle hva som gjelder. Med tobakk menes både røyk og snus. Vi anbefaler at policyen også inkluderer e-sigaretter (med og uten nikotin). 

Steg 1

Etabler en arbeidsgruppe bestående av rektor, lærere og representanter for skolehelsetjenesten og elevene. Det er viktig at også elever som røyker eller snuser får plass i arbeidsgruppen. Om mulig kan også foreldrekontakter inviteres til å delta.

Steg 2

Arbeidsgruppen diskuterer problemstillingene som du finner nedenfor. Oppsummer svarene fra diskusjonen og bruk dem i utformingen av policydokumentet. Bruk konkrete formuleringer som kan etterprøves. Eksempel: - Ved første foreldremøte skal vi informere om skolens tobakkspolicy.

Steg 3

Send første utkast av tobakkspolicyen på en ”høringsrunde” og diskuter innholdet i skolens personalgruppe, i klassene og eventuelt i foreldreutvalget. Forslag til endringer og tilføyelser gis til arbeidsgruppen innen en angitt frist.

Steg 4

Arbeidsgruppen diskuterer innspillene fra høringsrunden og skriver ferdig policydokumentet.

Steg 5

Markedsfør tobakkspolicyen og forankre den i skolens personalgruppe, elevgruppe og foreldregruppe og hos skolens eiere. Synlighet i media vil styrke den interne forankringen og eierskapet til policyen blant ansatte og elever. Sørg derfor for oppmerksomhet i lokale og regionale medier. En vedtatt policy er noe å vise frem med stolthet. Elevene bør løftes frem som medeiere av tobakkspolicyen.

Steg 6

I løpet av skoleåret evalueres gjennomføringen av policyen, effekten av den og håndhevingen av reglene.

Forslag til overskrifter og aktuelle problemstillinger i policydokumentet

Visjon og mål

Her beskriver dere hvorfor dere vil lage en policy og hva dere vil oppnå med det tobakksforebyggende arbeidet. Stikkord til hjelp:

  • Hvorfor er det viktig med fokus på tobakk?
  • Hvorfor er det viktig med en tobakkspolicy på skolen?
  • Hvordan vil ansatte og elever at miljøet på skolen skal være?
  • Hvilke resultater ønsker dere med det tobakksforebyggende arbeidet på skolen?
  • Skal skolen tilby snus- og røykeslutthjelp?
  • Hvordan vil dere at tobakksbruken skal være på skolen om for eksempel to år?

Lover, regler og føringer

  • Hva sier Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven om tobakksbruk i skolen?
  • Hva sier skolens ordensreglement om tobakksbruk?
  • Hva med ”Læringsplakaten”?
  • Hva med ”Tobakksskadeloven”?
  • Andre dokumenter som kan påvirke utformingen av en tobakkspolicy?

Forankring og implementering

  • Hvem berøres av policyens innhold og hvem bør vite om innholdet?
  • Hvordan skal policyens innhold gjøres kjent overfor elever, ansatte og foreldre?
  • Hvordan sørger vi for at nye elever og nytt personell får kjennskap til og et eierforhold til policyen?
  • Hvordan kan policyen integreres i skolens ordinære virksomhet?
  • Hvilke regler gjelder på skolen i dag?
  • Hva er skolens ansvar vedrørende elevenes tobakksbruk?
  • Hvilke forutsetninger har skolen for å spille en aktiv rolle i det forebyggende arbeidet? 
  • Hvilke regler gjelder for bruk av tobakk på skolen i dag for elever, ansatte og besøkende på skolens område, i skoletiden/arbeidstiden (skolens åpningstid)?
  • Hvordan håndheves reglene i dag, og hvilke konsekvenser får det for dem som bryter reglene?
  • Hva gjør elever og ansatte når de ser elever eller ansatte som bryter reglene?

Ressurser

  • Hvilke økonomiske og materielle ressurser trenger dere for å lykkes med utviklingen og gjennomføringen av en tobakkspolicy?
  • Hvilken kompetanse har skolens lærere i forhold til å drive tobakksundervisning?
  • Er det aktuelt å benytte eksterne ressurser som for eksempel privatpersoner i lokalmiljøet eller lag og foreninger?

Undervisningen

  • Hva ønsker dere å oppnå med tobakksundervisningen?
  • Hvilke metoder vil dere benytte?
  • Hvilket materiell vil dere bruke?
  • I hvilke fag kan kunnskaper om tobakk integreres?
  • Skal tobakksundervisningen skje kontinuerlig eller i bestemte perioder?
  • Skal tobakksundervisningen inngå i et helhetlig helseperspektiv, med for eksempel undervisning relatert til andre (usunne) levevaner?

Elevinvolvering

  • Hvilke fordeler er det ved å involvere elevene i utviklingen og gjennomføringen av en tobakkspolicy?
  • Hvordan kan elevene engasjeres aktivt i dette utviklingsarbeidet?
  • Hvordan kan elevene påvirke og bidra i gjennomføringen av tiltakene og hvilket ansvar har de for at policyen følges/etterleves?
  • Hvordan kan elevene gjøres ytterligere delaktig og få enda større innflytelse i skolens tobakksforebyggende arbeid?

Foreldreinvolvering

  • Hva vil dere oppnå ved å involvere foreldrene?
  • Hvordan kan foreldrene involveres i skolens tobakksforebyggende arbeid?
  • Hvordan kan foreldrene påvirke til en god gjennomføring av policyen og til at den følges. Bør de ha et spesielt ansvar?
  • Hvordan kan skolen inspirere og støtte foreldrene slik at de kan påvirke sine barn/elevene til å forbli tobakksfrie?

Kompetanseutvikling

  • Hva er behovet for kompetanseutvikling?
  • Hvordan skal skolen sikre høy kvalitet i det tobakksforebyggende arbeidet?
  • Hvem/hvordan/når skal personalet tilbys nødvendig  kompetanseheving?

Oppfølging og evaluering

  • Hvilket resultat vil dere oppnå?
  • Hvordan vil dere sikre at tiltak får effekt?
  • Når og hvordan skal tiltakene evalueres?
  • Hvordan skal et fortløpende forbedrings- og metodeutviklingsarbeid organiseres og gjennomføres?