I 2018 var det 89 000 flere kvinner som tok livmorhalsprøve enn året før kampanjen startet. Mange har unngått å få livmorhalskreft. Dette viser at vår innsats nytter.

– Livmorhalskreft er en kreftform vi nærmest kan utrydde, og vi er på riktig vei i Norge nå når syv av ti kvinner sjekker seg. Men mye gjenstår fremdeles, sier vår generalsekretær, Anne Lise Ryel.

– Det er flere tiltak som må spille sammen for å forebygge denne kreftformen. Først og fremst må kvinner ta livmorhalsprøve når de får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret, og fortsette med dette regelmessig til og med fylte 69 år. Det er også viktig at flest mulig tar HPV-vaksinen.

En kampanje som engasjerer

Kampanjen har skapt stort engasjement hvert eneste år. Kjente profiler har brukt sine plattformer for å oppfordre andre kvinner til å ta en livmorhalsprøve, magasiner har dedikert utgaver til temaet, og mange aktører har spredt budskapet #sjekkdeg på ulike måter. Flere legesentre og sykehus har også bidratt med egne «sjekkedager» med gratis livmorhalsprøver for kvinner.

Slik kan du bidra:

• Ring legen din og bestill time for å få tatt en livmorhalsprøve når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret
  • Oppfordre alle kvinner du er glad i til å gjøre det samme
  • Bruk dine sosiale medier til å spre kampanjebudskapet ved å dele innhold merket med emneknaggen #sjekkdeg
  • Legg #sjekkdeg-rammen på Facebook-profilbildet ditt. Søk opp «sjekkdeg» i Facebooks rammeverktøy (som du kommer til ved å klikke på profilbildet ditt)
  • Gi en gave til Thea Steens minnefond. Midlene som kommer inn går til vårt arbeid med å forebygge livmorhalskreft

Hvordan startet #sjekkdeg-kampanjen?

#sjekkdeg ble startet av journalisten Thea Steen, etter at hun selv fikk livmorhalskreft. Sammen med Kreftforeningen og Det Nye gjorde Thea en enorm innsats for at andre kvinner ikke skulle oppleve det samme som henne.

I 2016 døde Thea av livmorhalskreft, 26 år gammel, men hennes engasjement lever fremdeles videre. Her kan du se dokumentaren om henne:

#sjekkdeg Vi oppfordrer til å delta i screening mot livmorhalskreft – Livmorhalsprogrammet. Kontakt legen din, ta livmorhalsprøve og unngå livmorhalskreft.