Kreftforeningen deler nå ut 22 millioner kroner til ulike prosjekter innen bukspyttkjertelkreft. Pengene kommer delvis fra innsamlingsaksjonen Krafttak mot kreft, hvor det i 2019 ble samlet inn 42 millioner kroner til kreftformer med lav overlevelse.

En av Kreftforeningens satsningsområder er kreftformer med lav overlevelse. Blant disse er bukspyttkjertelkreft, som bare 1 av 10 pasienter overlever. I Norge dør cirka 800 pasienter av sykdommen hvert år.

Langsiktig arbeid

Årsakene til denne dystre prognosen er hovedsakelig at sykdommen oppdages sent og at svulstene er svært motstandsdyktige mot alle former for tilgjengelig cellegiftbehandling.

– Dette er en kreftform hvor vi har sett få, store fremskritt. Behovet for mer kunnskap er stort, og vi er utålmodige etter gjennombrudd. Tildelingene er starten på et langsiktig arbeid som vil kunne bedre prognosene og behandlingen for disse pasientene. Å bygge opp solide forskningsmiljøer vet vi fører viktige fremskritt og bedre behandling.

Dette er Kreftforeningens største enkeltbevilgningen til bukspyttkjertelkreft noensinne. Pengene fordeles på to viktige prosjekter.