Hvert år får rundt 3400 kvinner og et lite antall menn i Norge brystkreft. I noen familier er det mange som rammes, og da er det mulig at sykdommen er arvelig. Å ha en arvelig genfeil som kan gjøre deg kreftsyk i fremtiden skaper mye frykt. Uvissheten er stor og spørsmålene er mange.

Disse kvinnene vil forsker Cathrine Bjorvatn hjelpe.

– Vi vet at pasienter glemmer opptil 80 prosent av det legene sier, og det er mange grunner til det. Du er kanskje i sjokk over å ha fått vite at du er alvorlig syk eller har stor risiko for å bli det, og så er du stresset over at du ikke forstår alle de ukjente begrepene eller veien videre. Mange kommer hjem og aner ikke hva de har blitt fortalt, sier forsker og genetisk veileder Cathrine Bjorvatn.

Da Rosa sløyfe-aksjonen i 2016 hadde arvelig brystkreft som tema, fikk hun en idé. Hun ville lage en app som gjorde det mulig for å stille alle spørsmålene man sitter igjen med etter et legebesøk, i ro og mak.

– Vi som er helsepersonell tror ofte at vi har kommunisert godt til pasientene hvis vi har fått sagt alt som trengs å sies. Men et godt legebesøk handler ikke nødvendigvis om å gi all info om undersøkelser, behandling, operasjonsdato, prognoser, kvalme, senskader, pårørendeproblematikk og parykker på én gang. Det handler om å gi pasienten rett informasjon, til rett tid og i rett omfang, sier Bjorvatn, som til daglig jobber ved Haukeland universitetssykehus.

Les mer om arvelig brystkreftSkal styrke dialogen
Bjorvatn fikk 3,8 millioner kroner av midlene fra 2016-aksjonen til å utvikle en såkalt chatbot som kvinner som har eller utredes for arvelig bryst- og eggstokkreft kan bruke.

– En chatbot er en app som er basert på kunstig intelligens. Du kan skrive inn et spørsmål og få et skriftlig svar tilbake, forklarer Bjorvatn.

Roboten som svarer i appen heter Rosa. Hun blir i disse dager trent opp til å kunne svare på alle mulige spørsmål om arvelig bryst- og eggstokkreft.

Tanken er at applikasjonen skal styrke møtet mellom pasient og helsepersonell, ikke erstatte det.

– Vi håper at denne appen kan bli et redskap som forbereder kvinner som utredes for arvelig brystkreft til møtet med spesialisthelsetjenesten. De kan stille spørsmål de lurer på til chatboten i forkant av en konsultasjon for å være mer forberedt, og ikke minst stille de spørsmålene man glemte hos legen i etterkant.

Applikasjonen kan også brukes av andre familiemedlemmer slik at alle får en bedre forståelse av situasjonen de står i – eller kommer til å stå i.

Blir smartere for hver dag
«Hei, mitt navn er Rosa. Jeg er en robot, jeg er ikke et menneske. Jeg er under opplæring, så det er fint om du stiller meg korte og presise spørsmål. Da er det enklere å forstå hva du mener».

Slik innledes samtalen i appen.

– Jeg var ganske søvnløs i begynnelsen av dette prosjektet, fordi det er svært komplisert å få en robot til å kunne svare på menneskelige spørsmål om arvelig brystkreft. Men kunstig intelligens er en teknologi som kommer, enten vi vil eller ei, så jeg synes det er viktig å temme teknologien og utnytte den.

– Kan man som pasient stole på en robot?

– Ja, når appen lanseres i løpet av 2019 vil Rosa være mye smartere enn hun er i dag. Nå trenes hun hver dag av genetiske veiledere fra hele landet, pasienter og andre eksperter til å forstå og svare. Jo flere spørsmål Rosa får, jo smartere vil hun bli. Hun blir ikke lansert før hun forstår rundt 90 prosent av alt man spør om, forteller prosjektlederen.

Bjorvatn er også opptatt av at Rosa skal gjøre mer enn å svare faglig riktig.

– De som bruker appen skal oppleve Rosa som tillitsfull. Hun er en robot, men hun skal nødvendigvis ikke oppleves slik. Å chatte med Rosa skal være som å snakke med en varm og imøtekommende genetisk veileder eller sykepleier.

Ønsker å utvide pasientgruppen
Det gjenstår flere måneder med trening og utprøvinger på ulike grupper før applikasjonen lanseres i løpet av 2019. Målet på sikt er at chatbot-teknologien skal kunne brukes av flere pasientgrupper.

– Vi har stor tro på at en chatbot er nyttig for veldig mange flere kreftpasienter enn kvinner med arvelig bryst- og eggstokkreft. Vi har allerede fått flere henvendelser om samarbeid og kunnskapsutveksling, så det virker lovende for fremtiden, sier Bjorvatn.

Forsker Cathrine Bjorvatn

Åpent temamøte om arvelig bryst- og eggstokkreft

Mye har skjedd på arvelig brystkreft-feltet siden Angelina Jolie gikk ut i media og fortalte at hun var bærer av en genfeil i BRCA1-genet i 2013. Kreftforeningen inviterer derfor til et åpent temamøte 23. oktober for å belyse hvordan kunnskapen om arvelig bryst- og eggstokkreft, og helsetilbudet til denne pasientgruppen har utviklet seg. Les mer om temamøtet i Kreftforeningens Vitensenter og meld deg på her.

Var denne siden nyttig?