Bedre behandling: Effektiv behandling gir bedre overlevelse. Vi skal finne de beste behandlingene så raskt som mulig.

Immunterapi i kreftbehandling blir presentert som svaret på behandling av et bredt utvalg av kreftformer, og mange setter sin lit til denne behandlingstypen. Likevel er det mange hindringer i veien til effektiv behandling. En av grunnene til dette kan være at denne terapiformen er avhengig av at det finnes helt spesifikke markører på overflaten av kreftcellene som skiller dem fra friske celler.

Forskningsgruppen har nylig oppdaget et protein (GRP94) som er helt spesifikt for visse typer kreftceller, blant annet lungekreft, aggressiv akutt leukemi og brystkreft.

Om prosjektet

Forskerne har som mål å identifisere behandlingsverktøy som kun dreper celler som har dette proteinet på overflaten. I tillegg ønsker de å teste effekten av disse verktøyene i dyremodeller.

Slik kommer prosjektet kreftpasienter til nytte

I løpet av prosjektperioden, forventer forskningsgruppen å samle tilstrekkelig informasjon til å forberede neste fase i utvikling av nye immunterapier: en tidlig-fase klinisk studie.

Kreftforeningen støtter dette translasjonsforskningsprosjektet med 7,948 millioner kroner over tre år.

Prosjektleder
Jorrit Enserink
, ph.d., forsker på Oslo universitetssykehus – Radiumhospitalet, Institutt for molekylær cellebiologi, samt professor ved Institutt for Biovitenskap, Universitetet i Oslo.

Han leder en forskningsgruppe på 15 medlemmer, og hans forskning har også tidligere vært støttet av Kreftforeningen.

Forskning nytter – vil du bidra? Støtt kreftsaken ved å gi en gave til Kreftforeningen. Sammen skaper vi håp og resultater.