Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Kartlegging av cellers forsvarsnettverk

Avdekke cellenes respons på skadelige stoffer for å utvikle ny og optimalisere eksisterende behandling.

Prosjektleder: Barbara Van Loon, NTNU
Beløp: 4 000 000

Mennesker er kontinuerlig utsatt for alkylerende stoffer som er tilstede i omgivelsene (eksempelvis N-nitrosaminer i stekt fisk og kjøtt og tobakksrøyk) og i celler (for eksempel biprodukter av stoffskiftet vårt).

Eksponering for alkylerende stoffer kan starte kreftfremkallende prosesser. Selv om alkylerende stoffer kan forårsake kreft, er de også ofte brukt som cellegift til behandling av kreft. Cellegifter virker ved å påføre alkyleringsskader i DNA og RNA.

Hovedmålet med dette innovative, tverrfaglige prosjektet er å avdekke nye cellulære faktorer og nettverk som bestemmer den biologiske responsen når alkyleringsskade oppstår. Prosjektet kan gi grunnlag for optimalisering av eksisterende behandling og identifisere nye biomarkører og behandlingsstrategier.

Utvikling av målrettede og kreftspesifikke medisiner vil resultere i mer effektive behandlingsformer ved hjelp av lavere doser, som fører til færre bivirkninger og dermed bedret livskvalitet for kreftpasienter i palliativ omsorg.

Vi beklager, men skjemaet ble ikke sendt inn. Vennligst se over de markerte feltene og prøv igjen.

Vil du være med på å skape fremskritt? Gi en pengegave til forskning:

Vi vil støtte Kreftforeningen Jeg vil støtte Kreftforeningen med kroner kroner