Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Kreftforskningsprisen 2012

Professor og overlege Claes G. Tropé ved Radiumhospitalet fikk prisen for sin omfattende innsats innen gynekologisk kreft.

Tropé har gått i bresjen for innføring av nye behandlingsregimer for gynekologisk kreft. Dette har bedret overlevelsen og ført til reduserte skader og bivirkninger hos kvinner som får behandling. Det gjelder først og fremst kreft i livmorhals, livmor og eggstokker.

Pasienter får i dag en mer nøyaktig diagnose og en behandling som er bedre tilpasset deres kreftsykdom.

>Tropé er utdannet ved Universitetet i Lund i Sverige. Han har arbeidet ved Radiumhospitalet de siste 25 årene og er i dag professor, overlege og leder for Forsknings- og utviklingsenheten ved Avdeling for gynekologisk kreft, samt leder for Nasjonalt kompetansesenter for gynekologisk kreft, ved Oslo universitetssykehus, Radiumhospitalet.

Prisen ble overrakt av Hans Majestet Kong Harald V på vegne av Kreftforeningen under en seremoni i Universitetets festsal i Oslo, juni 2012.

– Jeg setter denne prisen svært høyt, og er meget glad og meget stolt over å ha mottatt den. Det finnes ikke noe større, sa Tropé under utdelingen i Gamle Festsal, Universitetet i Oslo i dag.

Prisvinner Tropé sammen med H.M. Kong Harald, Anne Lise Ryel og Kreftforeningens styreleder Paul Hellandsvik. Foto: nyebilder.