Infeksjoner har lett for å smitte fra person til person i hjemmet. I den grad det er mulig, bør man unngå fysisk kontakt. Ellers er det viktig med god hygiene. Her er hyppig håndvask med såpe og vann essensielt, særlig etter hosting/nysing, etter toalettbesøk, før tilbereding av mat, før måltider, etter kontakt med dyr og ellers ved synlig skitne hender. Det anbefales å vaske hender etter å ha vært utendørs.

Unngå å hoste eller nyse i nærheten av kreftpasienten. Forsøk å hoste/nyse i et papirtørkle (som kastes etterpå), eller i albuekroken hvis du ikke har papirtørkle tilgjengelig.

Les også: Råd om korona til barn og ungdom som er pårørende

I husholdninger der det ikke er bekreftet smitte med koronavirus kan renhold utføres som vanlig. Vanlige renholdsmidler kan benyttes. I husholdninger der det er påvist smitte og isolering i hjemmet er aktuelt, se Folkehelseinstituttets råd til pasienter som isoleres i hjemmet.

Er du pårørende til en kreftpasient på sykehus eller pleiehjem, er det nå som regel besøksforbud. Det er strengere på sykehjem enn på sykehus. Ved spesielle behov for besøk, kontakt stedet hvor vedkommende befinner seg, og spør hvordan du bør gå frem.

Ønsker du å besøke en kreftpasient i hjemmet sitt, bør du også ta forholdsregler. Kan besøket vente? I så fall er nok det best. Tenk på alternative måter å ta kontakt på. Telfon, facetime osv Hvis ikke, er det viktig at du overholder myndighetenes anbefalinger for forebygging av smitte. Har du symptomer, bør du ikke dra på besøk.

Se oppdaterte råd til risikogrupper (fhi.no)

Hva hvis du utvikler symptomer?

Symptomene på koronaviruset ligner på symptomene til vanlig influensa eller forkjølelse. Hvis du ikke har vært i kontakt med noen som har fått påvist smitte, som mistenkes å være smittet eller som har besøkt områder med utbredt smitte, skal du for øyeblikket ikke være i økt risiko for å være smittet.

Pasienter som nylig har gjennomgått kreftbehandling og viser tegn til infeksjon bør følge Folkehelseinstituttets råd om å ta kontakt med fastlege. Hvis ikke du får tak i fastlegen, ring legevakten på 116 117.

Hvis du har vært i nærkontakt* med noen som har påvist koronasmitte de siste 14 dagene, noen som har vært på reise i et land med påvist smitte og/eller noen som opplever symptomer, bør du:

• Isolere deg fra andre. Det vil si oppsøke et rom med god ventilasjon hvor du er alene. Ta med deg telefonen din.
  • Ring fastlege eller legevakten på 116 117. Det anbefales ikke å oppsøke legevakten.
  • Hvis du opplever alvorlige symptomer, ring 113.

*Nærkontakt vil si:

• Ansikt til ansikt
  • At du har tilbrakt mer enn 15 minutter mindre enn to meter unna en person med påvist smitte.
  • Å bo i samme husstand som noen andre.

Hva betyr hjemmekarantene?

Dette er råd til deg som er i hjemmekarantene fordi du er nærkontakt til en person med covid-19 eller har vært på reise i utlandet.

Dette gjelder for de med hjemmekarantene:

• Skal ikke gå på skole eller jobb.
  • Dere som bor sammen kan omgås normalt dersom ingen i husstanden er syke
  • Skal ikke ta lengre reiser innenlands eller reise utenlands.
  • Skal ikke ta offentlig transport.
  • Bør unngå steder hvor det er vanskelig å holde avstand
  • Skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for holde tilstrekkelig avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø.
  • Kan gå tur ute, men hold minst 1 og helst 2 meters avstand til andre.

De som bor sammen med en person i hjemmekarantene, og ikke selv er definert som nærkontakt, skal ikke være i hjemmekarantene, men bør som alle andre i befolkningen følge med på egne symptomer.

Da nærkontakter ikke har symptomer, ansees de å utgjøre en lav risiko for videre smitte. Det er derfor ikke nødvendig for deg og husstandsmedlemmer å følge spesielle råd for beskyttelse ut over håndhygiene og andre grunnleggende smitteverntiltak. God håndhygiene med hyppig håndvask med såpe og vann anbefales, spesielt etter toalettbesøk, før matlaging og før måltider.

Varighet av karantene er 14 dager.

Hva betyr hjemmeisolering?

Hjemmeisolering gjelder for de som har fått påvist covid-19, men som ikke er så syke at de trenger innleggelse på sykehus.

Hjemmeisolering innebærer at pasienten ikke skal gå ut. De skal holde avstand til andre i hjemmet. Om mulig skal de bruke eget rom og bad, og egne baderomsartikler. Det anbefales hyppig renhold.

Helsepersonell som skal besøke pasienter som er hjemmeisolert eller deres husstandsmedlemmer, skal følge anbefalte smitteverntiltak, inklusive bruk av personlig beskyttelsesutstyr.

Hjemmeisolering oppheves vanligvis 7 dager etter symptomfrihet.

Rettigheter i forbindelse med koronaviruset

NAV har laget en «korona-veiviser» som svarer på hva som gjelder i ulike situasjoner. Se hva som gjelder i din situasjon på nav.no. Utover dette gjelder de vanlige trygde- og støtteordningene som du kan lese mer om på våre sider om råd og rettigheter. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om dine rettigheter.

Bli med på webinar Vi inviterer til en rekke webinarer, som sendes live fra Kreftforeningens Vitensenter. Bli med på kommende webinarer, og se opptak av de som har vært.

Snakk med oss

Vi jobber for at kreftpasienter og pårørende skal få en bedre hverdag og fremtid, og vi har stor forståelse for at noen er ekstra urolige nå. Derfor er vi tilgjengelige for å snakke med deg. Vi har styrket rådgivningstjenesten og svarer på alle spørsmål om kreft, også om korona og kreft. Tjenesten er gratis, og vi hjelper både voksne og barn.

Ta kontakt via telefon, e-post eller chat

Hjelp oss med å hjelpe

Nå er innsatsen fra frivillig sektor avgjørende. Vi bidrar med hjelpetilbud der det offentlige ikke strekker til. Støtt oss i dugnadsarbeidet. Bli medlem i Kreftforeningen!

Har du innspill til hva vi bør ta tak i? Send tips til innspill@kreftforeningen.no.

KORONA OG KREFT

Spørsmål og svar om korona og kreft

RÅD OM KORONA

Til deg som er kreftpasient nå