Korona-råd til pårørende

Som pårørende, er det viktig at du – i likhet med kreftpasienten – følger myndighetenes råd.

Infeksjoner har lett for å smitte fra person til person i hjemmet. I den grad det er mulig, bør man unngå fysisk kontakt. Ellers er det viktig med god hygiene. Her er hyppig håndvask med såpe og vann essensielt, særlig etter hosting/nysing, etter toalettbesøk, før tilbereding av mat, før måltider, etter kontakt med dyr og ellers ved synlig skitne hender. Det anbefales å vaske hender etter å ha vært utendørs.

Unngå å hoste eller nyse i nærheten av kreftpasienten. Forsøk å hoste/nyse i et papirtørkle (som kastes etterpå), eller i albuekroken hvis du ikke har papirtørkle tilgjengelig.

I husholdninger der det ikke er bekreftet smitte med koronavirus kan renhold utføres som vanlig. Vanlige renholdsmidler kan benyttes. I husholdninger der det er påvist smitte og isolering i hjemmet er aktuelt, se Folkehelseinstituttets råd til pasienter som isoleres i hjemmet.

Er du pårørende til en kreftpasient på sykehus eller pleiehjem, er det nå som regel besøksforbud. Det er strengere på sykehjem enn på sykehus. Ved spesielle behov for besøk, kontakt stedet hvor vedkommende befinner seg, og spør hvordan du bør gå frem.

Ønsker du å besøke en kreftpasient i hjemmet sitt, bør du også ta forholdsregler. Kan besøket vente? I så fall er nok det best. Tenk på alternative måter å ta kontakt på. Telefon, Facetime osv. Hvis ikke, er det viktig at du overholder myndighetenes anbefalinger for forebygging av smitte. Har du symptomer, bør du ikke dra på besøk.

Hva hvis du utvikler symptomer?

Symptomene på koronaviruset ligner på symptomene til vanlig influensa eller forkjølelse. Hvis du ikke har vært i kontakt med noen som har fått påvist smitte, som mistenkes å være smittet eller som har besøkt områder med utbredt smitte, skal du for øyeblikket ikke være i økt risiko for å være smittet.

Pasienter som nylig har gjennomgått kreftbehandling og viser tegn til infeksjon bør følge Folkehelseinstituttets råd om å ta kontakt med fastlege. Hvis ikke du får tak i fastlegen, ring legevakten på 116 117.

Hvis du har vært i nærkontakt* med noen som har påvist koronasmitte de siste 14 dagene, noen som har vært på reise i et land med påvist smitte og/eller noen som opplever symptomer, bør du:

• Isolere deg fra andre. Det vil si oppsøke et rom med god ventilasjon hvor du er alene. Ta med deg telefonen din.
  • Ring fastlege eller legevakten på 116 117. Det anbefales ikke å oppsøke legevakten.
  • Hvis du opplever alvorlige symptomer, ring 113.

*Nærkontakt vil si:

• Ansikt til ansikt
  • At du har tilbrakt mer enn 15 minutter mindre enn to meter unna en person med påvist smitte.
  • Å bo i samme husstand som noen andre.

Hva betyr hjemmekarantene?

Dette er råd til deg som er i hjemmekarantene fordi du er nærkontakt til en person med covid-19 eller har vært på reise i utlandet.

Dette gjelder for de med hjemmekarantene:

• Skal ikke gå på skole eller jobb.
  • Dere som bor sammen kan omgås normalt dersom ingen i husstanden er syke
  • Skal ikke ta lengre reiser innenlands eller reise utenlands.
  • Skal ikke ta offentlig transport.
  • Bør unngå steder hvor det er vanskelig å holde avstand
  • Skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for holde tilstrekkelig avstand (det vil si minst 1 meter) til andre og unngå kø.
  • Kan gå tur ute, men hold minst 1 meter avstand til andre.

De som bor sammen med en person i hjemmekarantene, og ikke selv er definert som nærkontakt, skal ikke være i hjemmekarantene, men bør som alle andre i befolkningen følge med på egne symptomer.

Da nærkontakter ikke har symptomer, ansees de å utgjøre en lav risiko for videre smitte. Det er derfor ikke nødvendig for deg og husstandsmedlemmer å følge spesielle råd for beskyttelse ut over håndhygiene og andre grunnleggende smitteverntiltak. God håndhygiene med hyppig håndvask med såpe og vann anbefales, spesielt etter toalettbesøk, før matlaging og før måltider.

Varighet av karantene er 10 dager.

Hva betyr hjemmeisolering?

Hjemmeisolering gjelder for de som har fått påvist covid-19, men som ikke er så syke at de trenger innleggelse på sykehus.

Hjemmeisolering innebærer at pasienten ikke skal gå ut. De skal holde avstand til andre i hjemmet. Om mulig skal de bruke eget rom og bad, og egne baderomsartikler. Det anbefales hyppig renhold.

Helsepersonell som skal besøke pasienter som er hjemmeisolert eller deres husstandsmedlemmer, skal følge anbefalte smitteverntiltak, inklusive bruk av personlig beskyttelsesutstyr.

Hjemmeisolering oppheves vanligvis 7 dager etter symptomfrihet.

Fra 12. august 2020 er det innført nye testkriterier.

Rettigheter i forbindelse med koronaviruset

NAV har laget en «korona-veiviser» som svarer på hva som gjelder i ulike situasjoner. Se hva som gjelder i din situasjon på nav.no. Utover dette gjelder de vanlige trygde- og støtteordningene som du kan lese mer om på våre sider om råd og rettigheter. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om dine rettigheter.

Snakk med oss

Vi har styrket rådgivningstjenesten og svarer på alle spørsmål om kreft, også om korona og kreft. Det er gratis, og vi hjelper både voksne og barn.

Hjelp oss med å hjelpe flere

Nå er innsatsen fra frivillig sektor avgjørende. Kreftforeningen bidrar med hjelpetilbud der det offentlige ikke strekker til. Støtt oss i dugnadsarbeidet.

Har du tips til hva vi bør ta tak i? Send til innspill@kreftforeningen.no.

Var dette nyttig?