Korona-råd til pårørende

Som pårørende, er det viktig at du – i likhet med kreftpasienten – følger myndighetenes råd.

Infeksjoner har lett for å smitte fra person til person i hjemmet. I den grad det er mulig, bør man unngå fysisk kontakt. Ellers er det viktig med god hygiene. Her er hyppig håndvask med såpe og vann essensielt, særlig etter hosting/nysing, etter toalettbesøk, før tilbereding av mat, før måltider, etter kontakt med dyr og ellers ved synlig skitne hender. Det anbefales å vaske hender etter å ha vært utendørs.

Unngå å hoste eller nyse i nærheten av kreftpasienten. Forsøk å hoste/nyse i et papirtørkle (som kastes etterpå), eller i albuekroken hvis du ikke har papirtørkle tilgjengelig.

I husholdninger der det ikke er bekreftet smitte med koronavirus kan renhold utføres som vanlig. Vanlige renholdsmidler kan benyttes. I husholdninger der det er påvist smitte og isolering i hjemmet er aktuelt, se Folkehelseinstituttets råd til pasienter som isoleres i hjemmet.

Kan jeg besøke en kreftpasient?

Er du pårørende til en kreftpasient på sykehus eller pleiehjem, er det nå som regel besøksforbud. Det er strengere på sykehjem enn på sykehus. Ved spesielle behov for besøk, kontakt stedet hvor vedkommende befinner seg, og spør hvordan du bør gå frem.

Ønsker du å besøke en kreftpasient i hjemmet sitt, bør du også ta forholdsregler. Kan besøket vente? I så fall er nok det best. Tenk på alternative måter å ta kontakt på. Telefon, Facetime osv. Hvis ikke, er det viktig at du overholder myndighetenes anbefalinger for forebygging av smitte. Har du symptomer, bør du ikke dra på besøk.

Om en kreftpasient bør leve som andre, litt tilbaketrukket eller mest mulig skjermet kommer an på om pasienten har har lav eller høy risiko – og om smittespredningen er liten eller sto. Se oversikt over råd til risikogrupper og pårørende på fhi.no.

Hva hvis du utvikler symptomer?

Symptomene på koronaviruset ligner på symptomene til vanlig influensa eller forkjølelse. Alle bør følge Folkehelseinstituttets råd ved symptomer.

Fra 12. august ble det innført nye testkriterier. Det anbefales nå at alle med symptomer på koronavirus testes.

Hva gjør du hvis du har vært i kontakt med noen som er smittet?

Hvis du har vært i nærkontakt* med noen som har påvist covid-19 smitte de siste 14 dagene, noen som har vært på reise i et land med påvist smitte og/eller noen som opplever symptomer, bør du:

• Isolere deg fra andre. Det vil si oppsøke et rom med god ventilasjon hvor du er alene. Ta med deg telefonen din.
  • Ringe fastlege eller legevakt på 116 117. Det anbefales ikke å oppsøke legevakten.
  • Ringe 113 dersom du opplever alvorlige symptomer.

*Nærkontakt vil si:

• Ansikt til ansikt
  • At du har tilbrakt mer enn 15 minutter mindre enn to meter unna en person med påvist smitte.
  • Å bo i samme husstand som noen andre.

Avstand, karantene og isolering

Oppdatert informasjon om hvem som bør i karantene eller isolering finner du på Folkehelseinstituttets nettsider. Der er det også god oversikt over retningslinjene som gjelder, og hvordan karantene og isolering skal gjennomføres. Les om avstand, karantene og isolering på fhi.no.

Rettigheter i forbindelse med koronaviruset

NAV har laget en «korona-veiviser» som svarer på hva som gjelder i ulike situasjoner. Se hva som gjelder i din situasjon på nav.no. Utover dette gjelder de vanlige trygde- og støtteordningene som du kan lese mer om på våre sider om råd og rettigheter. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om dine rettigheter.

Snakk med oss

Vi har styrket rådgivningstjenesten og svarer på alle spørsmål om kreft, også om korona og kreft. Det er gratis, og vi hjelper både voksne og barn.

Hjelp oss med å hjelpe flere

Nå er innsatsen fra frivillig sektor avgjørende. Kreftforeningen bidrar med hjelpetilbud der det offentlige ikke strekker til. Støtt oss i dugnadsarbeidet.

Har du tips til hva vi bør ta tak i? Send til innspill@kreftforeningen.no.

Var dette nyttig?