Spørsmål og svar om menn og kreft

Du trenger ikke søke lege for "småsykdommer", men hvis du får spesielle symptomer som ikke gir seg etter tre uker, kan det være lurt å snakke med legen din og eventuelt få en nærmere undersøkelse.

Er det bare eldre menn som får prostatakreft?

Prostatakreft er den desidert største kreftformen i Norge med mer enn 5000 nye tilfeller i året. En av åtte menn i Norge får prostatakreft i løpet av sin levetid, men nesten 90 % av de som får diagnosen er i live fem år etter diagnosetidspunkt. Det er imidlertid mange som lever med bivirkninger av behandling, som for eksempel inkontinens og impotens. Det er sjeldent at menn under 50 år får prostatakreft. Risikoen øker med alderen og vel 90 % av de som får prostatakreft er over 60 år.

Bør alle menn ta PSA-test?

På bakgrunn av foreliggende forskning anbefaler ikke Kreftforeningen systematisk PSA-screening for prostatakreft. Grunnen til det er at PSA regnes som et noe usikkert diagnoseverktøy. Det vil si at mange pasienter blir overbehandlet/får mer behandling enn hva som kanskje er nødvendig.

En gylden regel er at om man er usikker på egen helse, så bør man ta kontakt med legen. Dersom man har mange i familien som har hatt prostatakreft bør man være ekstra oppmerksom.

Vi mener derfor at det er nødvendig at man forsker mer innenfor dette området slik at man kan finne nye og bedrediagnoseverktøy (biomarkører). Da kan man stille riktigere diagnose og dermed gi mer personlig tilpasset kreftbehandling til hver pasient.

Hvordan kjenner jeg etter symptomer på kreft i testikkel?

Hvordan vet man om en føflekk er farlig?

Kan menn få brystkreft?

Kan ikke-røykere få lungekreft?

Kan man få kreft av oralsex?

Kan jeg miste jobben hvis jeg blir lenge borte på grunn av kreft?

Har jeg rett på følge til kreftbehandling?

> Har du flere spørsmål? Kontakt oss gjerne på Kreftlinjen. Telefon 800 57 338.

Støtt kreftforskningen

Sikker betaling med Nets