Hvorfor har dere valgt å støtte Kreftforeningen?

I mer enn 60 år har NMD vært en viktig aktør innen helsevesenet, og vi har alltid vært opptatt av folks helse. Med visjonen «sammen på vei for bedre helse» sørger vi også for at alle medarbeidere hele tiden er seg bevisst på den samfunnsrollen vi spiller. Når vi vet at apotekene våre samtidig er typiske kvinnearbeidsplasser, så er det helt naturlig at hjertet har banket hardt for brystkreftsaken. De siste årene har vi også inngått et langvarig samarbeid med Leger uten grenser, og synes vi har funnet en fin balanse mellom et nasjonalt og et internasjonalt samfunnsengasjement – for øvrig selvbestemt av medarbeiderne våre.

Hvordan tar bedriften ut sitt engasjement for saken?

Vi har alltid solgt Kreftforeningens egne effekter, og i år har vi også fått laget en refleksvest som bare selges i Vitusapotek og Ditt Apotek – for å oppfordre til mer bevegelse og uteliv. Det vet vi er bra for helsen. Vi stiller med egen stand i de 8 byene der Rosa sløyfe-løpene arrangeres, selger effekter og bistår med plaster og gode råd. Selvfølgelig oppfordrer vi også medarbeiderne våre til å løpe for å støtte en god sak. I de 8 byene får minst ett Vitusapotek rosafarget logo på fasaden, og det er en endring som virkelig synes. Ellers preger rosa alt materiell som produseres i oktober, både på trykte og digitale flater der vi møter kundene våre. Jo, jeg er ikke i tvil om at bidraget vårt øker både kunnskap og bevissthet rundt en sykdom som rammer så mange kvinner, og dermed også familiene deres.

Hvilke mål og ambisjoner har dere med samarbeidet?

Aksjonen samler hele organisasjonen til felles innsats for en god sak. Dessuten inspirerer det å se hvilke forskningsprosjekter som får tilført midler, blant annet som resultat av det vi klarer å selge i apotekene våre. Sjelden får et salg så store og positive ringvirkninger som her, og totalt vil Kreftforeningen ha mottatt rundt 20 millioner kroner fra oss når årets Rosa sløyfe-aksjon er over. Det gleder.

Ler mer om Norsk Medisinaldepots engasjement under Rosa sløyfe her

Var denne siden nyttig?