Vær oppmerksom hvis én føflekk forandrer seg, og skiller seg ut fra de andre du har. Føflekkreft kan komme som en ny føflekk eller i en du har fra før.

Lurer du på hva du skal se etter?
Bruk 2 minutter på denne enkle
føflekktesten nå.

Hvis én føflekk forandrer form og farge slik som dette, er det viktig å gå til fastlegen:

• Blir større enn før, i tykkelse eller i bredden
  • Endrer form og får ujevn kant mot huden
  • Blir flerfarget, ofte med brunsvarte partier

Følg også med hvis en føflekk klør, blør eller danner et sår som ikke vil gro. Det behøver ikke å være kreft, men du bør få en lege til å sjekke det.

Jo bedre kjent du er med kroppen, desto enklere er det å oppdage om det er noen forandringer du er usikker på. Det er en god vane å se deg i speilet, for eksempel når du har dusjet. Ta en titt både foran og bak, helst i litt godt lys. Har du en partner, er det lurt å hjelpe hverandre, spesielt med å sjekke på ryggen.

Sjansen for å bli helt frisk av føflekkreft  avhenger av at svulsten oppdages så tidlig som mulig, og før den har spredd seg. Symptomene behøver ikke å være tegn på kreft, men du bør likevel ta dem alvorlig.

Råd fra fagfolkKreftlinjen har spesialsykepleiere, jurister og sosionomer som kan svare deg.Ring800 57 338Mandag - fredag: 09.00 - 15.00Send epostEpostSvar innen 72tChatChatMandag - fredag: 09.00 - 15.00

Det er normalt å ha føflekker, men det er viktig å holde et øye med dem. Frem til vi er i 30-40 årsalderen er det også normalt at føflekker kan vokse til omtrent 5 mm størrelse.

Hvor på kroppen får vi oftest føflekkreft?

Føflekkreft (melanom) kan oppstå overalt på kroppen, men blant kvinner oftest på overkroppen og på beina, og menn oftest på overkroppen.

Kvinner
  9 % Hode
  34 % Overkropp
  19 % Armer
  30 % Bein
  2 % Føtter
  6 % Annet

Menn
  15 % Hode
  55 % Overkropp
  10 % Armer
  12 % Bein
  1 % Føtter
  7 % Annet

(Tall fra Kreftregisteret, 2016)

Egen pasientforening for føflekkreft

En viktig del av Føflekkreftforeningens arbeid er likepersonarbeid for personer med føflekkreft og deres pårørende.

Norge er blant de land i verden som har høyest forekomst av føflekkreft. De fleste som får føflekkreft er over 60 år, men dette er også den nest vanligste kreftformen i aldersgruppen 25-49 år. Solbeskyttelse er viktig gjennom hele livet, og er ekstra viktig hvis andre i familien har hatt denne kreftformen. Fem til ti prosent av tilfellene er arvelig. Det ser ut til at hudkreftpasienter også er mer utsatt for annen type kreft.

Folderen Føflekk A6_6 sider_18(pdf) kan lastes ned eller bestilles til venterom og lignende.

Var denne siden nyttig?