Vær oppmerksom hvis én føflekk forandrer seg, og skiller seg ut fra de andre du har. Føflekkreft kan komme som en ny føflekk eller i en du har fra før.

Lurer du på hva du skal se etter?
Bruk 2 minutter på denne enkle
føflekktesten nå.

Hvis én føflekk forandrer form og farge slik som dette, er det viktig å gå til fastlegen:

• Blir større enn før, i tykkelse eller i bredden
  • Endrer form og får ujevn kant mot huden
  • Blir flerfarget, ofte med brunsvarte partier

Følg også med hvis en føflekk klør, blør eller danner et sår som ikke vil gro. Det behøver ikke å være kreft, men du bør få en lege til å sjekke det.

Jo bedre kjent du er med kroppen, desto enklere er det å oppdage om det er noen forandringer du er usikker på. Det er en god vane å se deg i speilet, for eksempel når du har dusjet. Ta en titt både foran og bak, helst i litt godt lys. Har du en partner, er det lurt å hjelpe hverandre, spesielt med å sjekke på ryggen.

Sjansen for å bli helt frisk av føflekkreft  avhenger av at svulsten oppdages så tidlig som mulig, og før den har spredd seg. Symptomene behøver ikke å være tegn på kreft, men du bør likevel ta dem alvorlig.

Råd fra fagfolkSnakk med oss om kreft. Hos oss treffer du sosionomer, jurister og spesialsykepleiere som gir råd og støtte.Ring21 49 49 21Mandag til fredag: 09.00–15.45Send epostEpostSvar innen 72 timerChatChatMandag til fredag: 09.00–15.45

Det er normalt å ha føflekker, men det er viktig å holde et øye med dem. Frem til vi er i 30-40 årsalderen er det også normalt at føflekker kan vokse til omtrent 5 mm størrelse.

Hvor på kroppen får vi oftest føflekkreft?

Føflekkreft (melanom) kan oppstå overalt på kroppen, men blant kvinner oftest på overkroppen og på beina, og menn oftest på overkroppen.

Kvinner
  9 % Hode
  34 % Overkropp
  19 % Armer
  30 % Bein
  2 % Føtter
  6 % Annet

Menn
  15 % Hode
  55 % Overkropp
  10 % Armer
  12 % Bein
  1 % Føtter
  7 % Annet

(Tall fra Kreftregisteret, 2016)

Egen pasientforening for føflekkreft

En viktig del av Føflekkreftforeningens arbeid er likepersonarbeid for personer med føflekkreft og deres pårørende.

Norge er blant de land i verden som har høyest forekomst av føflekkreft. De fleste som får føflekkreft er over 60 år, men dette er også den nest vanligste kreftformen i aldersgruppen 25-49 år. Solbeskyttelse er viktig gjennom hele livet, og er ekstra viktig hvis andre i familien har hatt denne kreftformen. Fem til ti prosent av tilfellene er arvelig. Det ser ut til at hudkreftpasienter også er mer utsatt for annen type kreft.

Folderen Føflekk A6_6 sider_18(pdf) kan lastes ned eller bestilles til venterom og lignende.

Var denne siden nyttig?