Lurer du på hva du skal se etter?
Bruk 1 minutt på denne enkle
føflekktesten nå.

Hvis du får en ny flekk, eller én føflekk forandrer form og farge slik som dette, er det viktig å gå til fastlegen:

• Blir større enn før, i tykkelse eller i bredden
  • Endrer form og får ujevne kanter
  • Endrer farge, ofte med brunsvarte partier

Hvis en flekk klør, blør eller danner et sår som ikke vil gro, bør du også søke lege.

Jo bedre kjent du er med kroppen, desto enklere er det å oppdage om det er noen forandringer du bør få en lege til å se på. Det er en god vane å ta en titt i speilet, for eksempel når du har dusjet. Se over kroppen din både foran og bak, helst i litt godt lys. Har du en partner, er det lurt å hjelpe hverandre, spesielt med å sjekke på ryggen.

Sjansen for å bli helt frisk av melanom (føflekkreft) avhenger av at svulsten oppdages så tidlig som mulig, og før den har spredd seg. Symptomene behøver ikke å være tegn på kreft, men du bør likevel ta dem alvorlig.

Råd fra fagfolk Snakk med oss om kreft. Hos oss treffer du fagpersoner som gir råd og støtte. Vi er her i hele sommer, med noe redusert åpningstid. Ring21 49 49 21 Mandag til fredag: 10.00–14.00 Send epostEpost Svar innen 72 timer

Det er normalt å ha føflekker, men det er viktig å holde et øye med dem. Frem til vi er i 30-40 årsalderen er det også normalt at føflekker kan vokse til omtrent 5 mm størrelse.

Hvor på kroppen får vi oftest føflekkreft?

Føflekkreft (melanom) kan oppstå overalt på kroppen, men forekommer oftest på overkroppen og på beina blant kvinner, og hos menn oftest på overkroppen.

Kvinner
  9 % Hode
  34 % Overkropp
  19 % Armer
  30 % Bein
  2 % Føtter
  6 % Annet

Menn
  15 % Hode
  55 % Overkropp
  10 % Armer
  12 % Bein
  1 % Føtter
  7 % Annet

(Tall fra Kreftregisteret, 2016)

Egen pasientforening for føflekkreft

En viktig del av Melanomforeningens arbeid er likepersonarbeid for personer med føflekkreft og deres pårørende.

Norge er blant de land i verden som har høyest forekomst av føflekkreft. De fleste som får føflekkreft er over 60 år, men dette er også den nest vanligste kreftformen i aldersgruppen 25-49 år. Solbeskyttelse er viktig gjennom hele livet, og er ekstra viktig hvis andre i familien har hatt denne kreftformen. Fem til ti prosent av tilfellene er arvelig. Det ser ut til at personer som har hatt hudkreft også er mer utsatt for annen type kreft.

Folderen Følg med på føflekkene dine A6_6 sider_18(pdf) kan lastes ned eller bestilles til venterom og lignende.

Var denne siden nyttig?