Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Slik kan du sjekke føflekkene dine

Lær hvilke hudforandringer du skal se etter for å oppdage føflekkreft (melanom) tidlig. Det kan det redde livet ditt.

Vær oppmerksom hvis én føflekk forandrer seg, og skiller seg ut fra de andre du har. Føflekkreft kan komme som en ny føflekk eller i en du har fra før.

Bruk 2 minutter på å lære deg hva du skal se etter.
Ta føflekk-testen her

Hvis én føflekk forandrer form og farge slik som dette, er det viktig å gå til fastlegen:

• Blir større enn før, i tykkelse eller i bredden
  • Endrer form og får ujevn kant mot huden
  • Blir flerfarget, ofte med brunsvarte partier

Følg også med hvis en føflekk klør, blør eller danner et sår som ikke vil gro. Det behøver ikke å være kreft, men du bør få en lege til å sjekke det.

Eksempler på føflekkreft

Jo bedre kjent du er med kroppen, desto enklere er det å oppdage om det er noen forandringer du er usikker på. Det er en god vane å se deg i speilet, for eksempel når du har dusjet. Ta en titt både foran og bak, helst i litt godt lys. Har du en partner, er det lurt å hjelpe hverandre, spesielt med å sjekke på ryggen.

Sjansen for å bli helt frisk av føflekkreft (melanom) avhenger av at svulsten oppdages så tidlig som mulig, og før den har spredd seg. Symptomene behøver ikke å være tegn på kreft, men du bør likevel ta dem alvorlig.

Det er normalt å ha føflekker, men det er viktig å holde et øye med dem. Frem til vi er i 30-40 årsalderen er det også normalt at føflekker kan vokse til omtrent 5 mm størrelse.

Hvor på kroppen får vi oftest føflekkreft?

Føflekkreft (melanom) kan oppstå overalt på kroppen, men blant kvinner oftest på overkroppen og på beina, og menn oftest på overkroppen.

Kvinner
  11 % Hode
  32 % Overkropp
  15 % Armer
  35 % Bein
  3 % Føtter

Menn
  14 % Hode
  58 % Overkropp
  14 % Armer
  11 % Bein
; 1,5 % Føtter

(Tall fra Kreftregisteret, 2014)

Folderen Slik kan du sjekke føflekkene dine (pdf) kan lastes ned eller bestilles til venterom og lignende.

Du kan redusere risikoen for å få hudkreft

Norge er blant de land i verden som har høyest forekomst av føflekkreft. De fleste som får føflekkreft er over 60 år, men dette er også den nest vanligste kreftformen i aldersgruppen 25-49 år. Solbeskyttelse er viktig gjennom hele livet, og er ekstra viktig hvis andre i familien har hatt denne kreftformen. Fem til ti prosent av tilfellene er arvelig. Det ser ut til at hudkreftpasienter også er mer utsatt for annen type kreft.

Vil du vite mer om hudkreft?

Hvis du ønsker å snakke med en kreftsykepleier om en hudforandring, er du velkommen til å ringe oss på telefon 800 57 338. Åpningstid mandag-torsdag klokken 09-17 og fredag 09-15.

Det finnes en egen pasientforening for føflekkreft: Føflekkreftforeningen. En viktig del av foreningens arbeid er likepersonarbeid for personer med føflekkreft og deres pårørende.